Marconistraat 33, Barneveld
telefoon

Uitgeverijen starten landelijk hyperlokaal advertentieplatform

4 november 2022

Hyperlokaal adverteren voorziet in stijgende behoefte. Vanuit dit perspectief hebben tien uitgevers van lokale huis-aan-huiskranten de handen ineengeslagen en het advertentieplatform HYPR opgestart.

Via HYPR kunnen landelijke adverteerders en bureaus de digitale platformen van alle huis-aan-huis uitgevers in Nederland inschakelen. Het advertentieplatform is opgericht door een collectief van grote zelfstandige uitgevers om hyperlocal advertising via de lokale platformen van huis-aan-huisuitgevers te faciliteren.

Lokaal advertentieplatform

“Het unieke van HYPR is dat een groot deel van de uitgevers tevens aandeelhouder is”, zegt Robert Franke, managing director bij HYPR. “Hierdoor is er geen ander belang dan hyperlocal advertising uit te dragen. Met HYPR kunnen we invulling geven aan de stijgende behoefte hieraan bij landelijke adverteerders en bureaus. Naast het grootste mediumbereik in print, met bijna 8 miljoen lezers, kan nu ook lokaal getarget digitaal bereik worden ingezet via de websites en nieuwsapps van de huis-aan-huisuitgevers.”

Franke vervolgt: “Betrouwbaar lokaal nieuws is steeds belangrijker aan het worden, niet alleen via print maar ook digitaal. Vele oorzaken liggen daaraan ten grondslag, maar het is een feit dat men zich – naast de dagelijkse boodschappen ook voor grote aankopen – veel meer lokaal oriënteert is dan voorheen. De kracht van lokaal nieuws zien we ook terug in de recente onderzoeken van onder andere GfK en Kantar; daarin scoort het medium huis-aan-huis steevast het hoogst als het gaat om bereik, lokale binding en relevantie.”

Partners HYPR

HYPR is een initiatief van twaalf uitgeverijen die samen ruim 60 procent van de totale oplage in Nederland vertegenwoordigen. Mediaondernemers Erik van Laar en Nico Hilhorst zijn betrokken bij de opzet en verdere ontwikkeling van het advertentieplatform. Robert Franke is aangesteld als managing director en verantwoordelijk voor de groei van HYPR.

Lees ook: ‘Overname ToLocal door HYPR versnelt inzet van lokale media’

HYPR is opgericht voor en door uitgevers; de hieronder genoemde partijen zijn tevens de foundingpartners:

• BDUmedia
• Telstar Mediagroep
• Rodi Media Groep
• Kontakt Mediapartners
• BrugMedia Groep
• Enter Media
• Uitgeverij Verhagen
• Achterhoek Nieuws
• Regio Bode
• Uitgeverij Starters Pers
• EM. de Jong
• Stedendriehoek

HYPR zorgt voor de ondersteuning bij de verdere digitalisering van het onlineportfolio van lokale uitgevers – of het nu gaat om onlineadvertising of overige digitale contentstrategieën.

Terug naar overzicht