Marconistraat 33, Barneveld
telefoon

Kwekerij Nova Zembla bloeit. ‘Veel reacties op verhalen in lokale media’

14 maart 2024

Kwekerij Nova Zembla, het bedrijf van rhododendron-specialist Erwin Adams, groeide de afgelopen jaren sneller dan de planten. Mede dankzij de lokale kranten en websites van BDUmedia, die een belangrijk onderdeel zijn van z’n succesvolle marketingstrategie.

‘De plaatselijke krant? Lezen mensen die nog wel?’ Erwin was sceptisch toen zijn ‘marketingman’ drie jaar geleden voorstelde om naast de splinternieuwe website ook de kracht van lokale media te benutten. ‘Ik ben zelf niet zo’n lezer en geloof niet zo in de krantenadvertenties’, blikt Erwin terug. ‘Maar ik ben blij dat ik me heb laten overtuigen.’

Branded content

De ondernemer, gevestigd tussen Barneveld en Lunteren, kiest ervoor om het verhaal van zijn bedrijf in meerdere betaalde artikelen te vertellen. ‘Branded content noemen ze dat geloof ik’, lacht hij. ‘Daar had ik tot twee jaar geleden nog nooit van gehoord.’

Veel reacties

Het eerste artikel, gepubliceerd in de Barneveldse Krant en Ede Stad, is direct een schot in de roos. ‘Zodra het op internet te lezen was, kreeg ik meteen al reacties en dat werden er alleen maar meer toen ook de papieren krant was verschenen. Appjes, belletjes, e-mails.. Eerst vooral van familie en bekenden, maar het duurde niet lang voordat de eerste klanten zich meldden. Echt super! Nog diezelfde week besloot ik om meer lokale kranten en websites van BDUmedia ‘mee te pakken’.’

Landelijke aandacht

De meeste reacties krijgt Erwin, ook bekend als rhodo-dokter, op een openhartig interview, waarin hij vertelt hoe hij van zorgenkind op het speciaal onderwijs uitgroeide tot rhododendron specialist. Zijn positieve boodschap ‘Als je van je passie je werk maakt, kun je jezelf en anderen verbazen!’ maakt veel los. ‘Dat was echt niet normaal. Zelfs maanden na de publicaties kwamen mensen nog met krantenknipsels naar de kwekerij. De krant ligt na een paar dagen bij het oud papier, maar ik heb gemerkt dat veel mensen artikelen uitknippen om te bewaren.’ Het inspirerende verhaal levert hem uiteindelijk zelfs landelijke media-aandacht als FNV-magazine aanklopt voor een interview.

Online beter vindbaar

Naast de groei van de lokale en regionale bekendheid, boekt rhododendronkwekerij Nova Zembla online ook veel vooruitgang door de samenwerking met BDUmedia. De online doorplaatsingen op de lokale nieuwssites dragen door zogeheten linkbuilding bij aan een betere vindbaarheid van Kwekerijnovazembla.nl in de zoekmachines. Erwin: ‘Daar heb ik zelf geen verstand van’, erkent hij. ‘Maar gelukkig heb ik specialisten die dat voor mij regelen. Ik houd het aantal bezoekers op onze website wel bij en daar zie ik een mooie stijgende lijn.’

Kracht van lokale media

Heeft Erwin tenslotte nog een marketingadvies voor andere ondernemers? ‘Sowieso dat je de kracht van lokale media niet moet onderschatten’, zegt hij. Maar het is volgens hem wel belangrijk om eerlijke en aansprekende verhalen te vertellen en kennis te delen. ‘Op standaard reclameverhalen zit niemand te wachten. Ik vond het best lastig om de juiste snaar te raken, dat is echt een vak. Gelukkig konden mijn ‘marketingman’ en BDUmedia me hierbij helpen.’

Mix van krant en online

Erwins laatste tip over adverteren in lokale media: ‘Kies altijd voor een mix van krant en online. Daar heb je ook op de lange termijn profijt van doordat de artikelen op internet zichtbaar blijven en je online vindbaarheid beter wordt.’

Volg jij de tip van Erwin op? Neem contact met ons op en bespreek de mogelijkheden voor jouw bedrijf!

Terug naar overzicht