Chat with us, powered by LiveChat

“Inspelen op de micromomenten” – Online Marketing Event

Maandag 11 juni organiseerde BDUmedia in samenwerking met Google Nederland alweer het derde Online Marketing Event in Amsterdam. Aan het einde van de ochtend kwamen er ruim 50 enthousiaste ondernemers naar het hoofdkantoor van Google Nederland om geïnspireerd te raken op het gebied van de laatste ontwikkelingen en trends op het gebied van Online Marketing en hoe lokale ondernemers dit succesvol kunnen inzetten.

‘Richt je op de gebruiker en al het andere zal vanzelf komen’

 

 

Floris van de Peppel, werkzaam bij Google, vraagt de aandacht van alle aanwezigen door een wit scherm te tonen. Hij vertelt dat 7 jaar geleden op het hoofdkantoor in Dublin is begonnen en sinds 3 jaar werkzaam is bij Google Nederland.

Google is in 1998 opgericht door 2 mannen zonder de bedoeling om er geld mee te verdienen. ‘Richt je op de gebruiker en al het andere zal vanzelf komen.’ Deze slogan is nog steeds van toepassing bij – inmiddels – één van de meest succesvolle bedrijven ter wereld en heeft ze destijds enorm ver gebracht. ‘Maar deze slogan is eigenlijk van toepassing  voor iedere andere ondernemer die iets aan te bieden heeft’ vertelt hij de aanwezigen. 

Floris benadrukt in zijn presentatie het gebruik van mobiel en hoe belangrijk het is om ook daar goed zichtbaar te zijn als lokale ondernemer. Hij besluit de aanwezigen dan ook te vragen naar de schatting van het aantal keer per dag dat de gemiddelde smartphone gebruiker zijn/haar telefoon pakt. Er worden verschillende aantallen genoemd, zoals  80 en 150 keer keer, maar ook 200 keer komt voorbij. Uiteindelijk blijkt de smartphone bezitter van vandaag gemiddeld 220 keer op een dag zijn telefoon te pakken.

Vervolgens deelt Floris een aantal belangrijke weetjes om de structuur van Google beter te leren kennen: Zo vinden er per jaar een triljoen zoekopdrachten plaats binnen Google. Het antwoord op de vraag: ‘waarom zoeken mensen’ lijkt vrij simpel te zijn. Mensen zijn continu  op zoek naar betere antwoorden en hebben altijd een intentie op het zoek-moment: Ik wil graag naar.. Ik wil weten hoe.. Ik wil dit leren..of – Ik wil iets kopen..

Voor de MKB’er is het essentieel om op het juiste moment de consument te bereiken die de intentie heeft iets te kopen.

Lokale zoekopdrachten

65% van de consumenten zoekt meer online informatie dan een jaar geleden. Ook dit heeft weer te maken met het continu op zoek zijn naar antwoorden en de toegenomen online diensten. De offline bestedingen blijven al jarenlang nagenoeg gelijk, maar de online bestedingen bevinden zich nog altijd in een stijgende lijn. Een logisch antwoord op de vraag: ‘hoe haal ik meer omzet binnen’ is dan ook: verdiep je in de online mogelijkheden. Er is er altijd wel één die bij je doelgroep past.

Bij de lokale zoekopdrachten is er in 18% van de gevallen een aankoop gedaan. In vergelijking met niet-locatie gebonden zoekopdrachten is dit 7%.

Een explosieve stijging op het gebied van mobiel gebruik. Waar komt deze stijging vandaan? Floris vertelt dat aankopen makkelijker gedaan worden omdat steeds meer websites mobielvriendelijk zijn, smartphones groter worden en daarnaast ook sneller in gebruik zijn.

Micro momenten

Het is duidelijk dat gebruikers steeds meer online zijn. Maar hoe speel je daar als ondernemer nu op in?

  • Wees aanwezig – bijvoorbeeld via Facebook, Google mijn bedrijf, Youtube, eigen app, eigen website. 
  • Wees relevant – Adwords, Google Shopping, YouTube advertenties
  • Wees snel – een webpagina die er maximaal 3 sec over doet om te laden.
  • ‘Connect the dots’ – Analyseer je website en je social media kanalen en bekijk of je ook effectief bezig bent met bovenstaande activiteiten.

Er zijn legio mogelijkheden zoals hierboven genoemd wordt. Het is lastig als ondernemer om alle touwtjes in eigen handen te nemen. Daarom is het zinvol om met een Google Partner zoals BDUmedia samen te werken. Zij beschikken over de juiste kennis omtrent alle Google producten en kunnen een advies geven, passend bij de (lokale) ondernemer.

Customer journey en mobiele optimalisatie

Het woord wordt gegeven aan Wolter van Daar-Om. HIj is 5 jaar geleden zijn eigen bedrijf gestart in online media en besloot al snel samen te gaan werken met verschillende uitgeverijen, waaronder BDUmedia.

Een paar weetjes over mobiele websites:

  • Mobiel vriendelijkheid is heel erg belangrijk. Test dus altijd hoe mobiel vriendelijk je website is, daarmee kom je al een heel eind: https://testmysite.thinkwithgoogle.com/
  • Mobiele websites verhogen sales en loyaliteit. 67% koopt liever van een website die mobiel goed toegankelijk is.
  • Hoe ziet de menu structuur eruit? Is deze gemaakt vanuit de ogen van de bezoeker of omdat je webbouwer heeft gevraagd welke informatie hier vermeld moet worden?
  • 87% van smartphone eigenaren gebruiken hun telefoon voor lokale informatie. Denk bijvoorbeeld aan toeristen die op zoek zijn naar een restaurant, kledingwinkel of museum.

De customer journey bestaat uit 4 fases, ook wel het see, do, think, care model genoemd. Wolter doorloopt deze fases op algemeen niveau:

Werk aan je naamsbekendheid en zorg dat mensen geïnteresseerd worden. Via social media, krant, etc.. Zorg ervoor dat de juiste content op de website staan, zodat als je klanten een aankoop overwegen of meer informatie willen, dat dit te vinden is op je website. Zet eens remarketing in, zodat de mensen die uiteindelijk een aankoop willen doen, bij jou terecht komen. Zijn ze binnen? Zorg dat ze van je gaan houden door regelmatig een nieuwsbrief te versturen of speciale aanbiedingen in te zetten.

Afspraak maken

Bent u er niet bij geweest, maar wilt u wel meer weten over online en offline lokale marketing? Maak dan hier een afspraak.

Volgend event bijwonen?

Wilt u op de hoogte blijven van een volgend event, georganiseerd door BDUmedia? Vul dan onderstaand formulier in.