Vier redenen waarom Black Friday wél werkt

Black Friday: Dé dag dat tal van winkels smijten met astronomisch hoge kortingen. Ooit overgewaaid vanuit Amerika maar nu sinds een aantal jaar ook een begrip in Nederland. Winkels doen er met z’n allen aan mee om de meest uitleenlopende redenen.

In Amerika begint zwarte vrijdag altijd traditioneel de dag na Thanksgiving. Black Friday luidt de start van de kerstinkopen. Hysterische gezinnen die voor winkels kamperen, mensen die elkaar omver rijden met winkelkarren en massale kooigevechten om de laatste televisie in het schap. Dat zien we in Nederland gelukkig weinig, toch neemt de populariteit van Black Friday wel toe. Maar waarom zou je daar als winkelier aan mee doen?

1. Als één iemand van de brug springt…

De afgelopen jaren zijn steeds meer ondernemers mee gaan doen met Black Friday. Eerst alleen de grote winkelketens, maar nu ook de wat kleinere ondernemingen. Er valt op financieel en marketing technisch vlak veel te halen. En misschien bot om te zeggen, maar als jij als ondernemer niet meedoet, gaat de klant wel naar een andere winkel toe.

2. Een winkel vol met klanten

Al die hoge kortingen en acties hebben natuurlijk maar één doel: klandizie! De consument gaat uit zijn plaat door jouw magistrale kortingen. Reden genoeg dus voor bestaande en ook nieuwe klanten om een kijkje te nemen in je winkel. Een webshop is trouwens een mooie aanvulling, zeker wanneer je bijvoorbeeld tijdens een lockdown alleen online kan opereren.

3. Eruit met dat spul

Black Friday is ook de uitgelezen kans om van een onnodige productvoorraad af te komen. Heb je bijvoorbeeld nog 200 koffiemachines, broodroosters, bureaulampen of kledingstukken die je aan de straatstenen niet kwijt kan? Misschien is dit dan de oplossing waar je zo lang naar zocht.

4. Breid je imperium uit

We hadden het er al eerder over, maar een aanvullende webshop is helemaal niet zo’n gek idee. Als de consumenten tijdens Black Friday massaal bij jou hun inkopen gaan doen, zijn dat weer warme leads. De klant laat immers, uiteraard met toestemming, contactgegevens achter zoals een e-mailadres. Op deze manier breid je je klantenkring uit en krijg je daar een goed overzicht van.

Op de hoogte blijven van dit soort relevante posts? Volg ons dan ook op LinkedIn!

 

Recommended Posts