Chat with us, powered by LiveChat
BDUMedia_maak_kennis_met_de_kracht_van_lokale_marketing_kennismakingspakket

Lokale hah- en nieuwsbladen scoren hoog volgens Reuters-onderzoek

Het Digital News Report 2020 van het Reuters Insitute for the Study of Journalism biedt inzicht in het wereldwijde nieuwsgebruik en het vertrouwen in (lokaal) nieuws. De data van dit onderzoek is nog voor de uitbraak van de coronacrisis verkregen. Maar om een idee te krijgen van wat er is veranderd, heeft Reuters begin april belangrijke delen van de enquête in zes landen (VK, VS, Duitsland, Spanje, Zuid-Korea en Argentinië) opnieuw uitgevoerd. De uitkomsten bevestigen een enorme toename van het verbruik van traditionele nieuwsmedia (waaronder met name televisie) waar lokale online nieuwsmedia een groot aandeel in heeft. 


De coronacrisis heeft een reeds lastige branche veranderd in een turbulente crisis. Lokaal en regionaal nieuws staan al jaren onder druk terwijl de publieke aandacht van print naar online verschuift en display advertising wordt overgedragen aan de zelfvoorzienende advertentiemogelijkheden van social media kanalen. Maar deze crisis heeft ons ook laten zien in welke mate lokaal nieuws een een bijdrage levert in de maatschappij. Mensen zijn benieuwd hoe de verspreiding van het virus zich lokaal ontwikkelt en wil hier graag van op de hoogte worden gehouden. Daarnaast heeft de gunfactor voor lokale ondernemers een enorme groeispurt gemaakt. Onder het motto ‘samen sterk’ en ‘koop lokaal’ slaan inwoners de handen ineen om de lokale ondernemers te behoeden voor een faillissement.

Deze pandemie heeft het democratische belang van lokaal nieuws versterkt door het verstrekken van tijdige en relevante lokale informatie en het ter verantwoording roepen van lokale politici.

Ten tijde van het onderzoek dat Reuters wereldwijd heeft uitgevoerd (al voor de coronacrisis), is al gebleken dat de helft van de respondenten (45% specifiek voor Nederland) geïnteresseerd of erg geïnteresseerd is in lokaal nieuws.

Uitkomsten Reuters onderzoek Nederland

Diverse media

De traditionele nieuwsmedia hebben in de afgelopen zes jaar een vermindering in populariteit doorgemaakt, terwijl het bereik van online nieuws gelijk is gebleven. De smartphone is momenteel het populairste apparaat om digitaal nieuws te lezen. Ook de tablet is een belangrijk middel om nieuws te lezen, het apparaat wordt in Nederland zelfs vaker gebruikt in vergelijking met andere landen.

 

Vertrouwen

 

 

Het vertrouwen in de media is nog steeds relatief groot in Nederland (4e plaats) in vergelijking met internationale standaarden. Met meer dan zes op de tien (61%) mensen die op de bronnen vertrouwen die zij zelf raadplegen. De publieke nieuwsomroep (NOS) scoort het hoogst op basis van merkvertrouwen samen met regionale- en lokale nieuwsbronnen.

 

 

Social media als nieuwsbron

Diverse social media worden in Nederland gebruikt om digitaal nieuws te kunnen lezen. Op plek 1 staat Facebook. 28% van de Facebook gebruikers verzamelt zijn nieuwsbronnen via dit sociaal medium. Op de tweede plek staat Whatsapp. Dit medium wordt door 20% van de gebruikers ingezet om nieuws te verspreiden of te lezen.

 

Wilfred is marketing manager bij BDUmedia en samen met het marketing team dagelijks bezig om het productportfolio en onze eigen mediamerken te blijven ontwikkelen.