Chat with us, powered by LiveChat

Resultaten NOM Regio Monitor 2020

De overkoepelende resultaten van de NOM Regio Monitor 2020 zijn vandaag bekend gemaakt. Het onderzoek is het resultaat van de samenwerking tussen drie huis-aan-huis uitgevers (DPG Media, NDC Mediagroep en BDUmedia) en NOM. De meting van HAH-kranten is als onderdeel opgenomen in het bredere print bereiksonderzoek van NOM. In dit onderzoek wordt een representatieve groep van 34.284 respondenten van 13 jaar en ouder ondervraagd over hun leesgedrag van lokale nieuwsmedia. Het onderzoek wordt voor NOM uitgevoerd door het onderzoeksbureau GfK en voldoet aan alle internationale kwaliteitsstandaarden. Hieronder is een beknopt overzicht van de belangrijkste resultaten te vinden.


Bereik en lezersprofiel

81% van alle Nederlanders leest wel eens een huis-aan-huis krant. 43% van de Nederlanders leest wekelijks een huis-aan-huis krant.  12% van alle Nederlanders heeft een nee/nee sticker op de brievenbus. Toch leest 3% van dit aantal wekelijks de huis-aan-huis krant. Dit kan bij een familielid/kennis zijn, maar ook online via de digitale krant. 

81% van de respondenten leest de huis-aan-huis krant uitsluitend op papier, 3% uitsluitend digitaal en 16% leest de huis-aan-huis krant op zowel papier als digitaal.

Welke content wordt gelezen?

55% van de Nederlandse bevolking gebruikt de huis-aan-huis krant als bron voor lokaal nieuws (43%), gevolgd door voeding (36%), sport (35%) en politiek (31%). Van de Nederlanders met een interesse voor lokaal nieuws, geeft 79% aan specifiek geïnteresseerd te zijn in lokale evenementen en activiteiten en 73% in gemeentelijk nieuws/aankondigingen.

65% van de Nederlanders let op de aanbiedingen van lokale ondernemers in de huis-aan-huis krant, waarna 51% hiervan actie onderneemt door:

  • een aankoop te overwegen
  • een winkel te bezoeken (online of offline)
  • meer informatie in te winnen

Lezer/bladbinding

Huis-aan-huis kranten worden intensief gelezen. 57% van de lezers leest driekwart of meer van een nummer.

De binding met huis-aan-huis kranten blijkt nog steeds onverminderd hoog onder 50- plussers. 56% van de respondenten in de leeftijdsgroep 50-64 jaar geeft aan dat ze de huis-aan-huis krant heel erg zouden missen, tegenover 69% van de respondenten in de leeftijdsgroep 65+. 

Over NOM:

Sinds 2001 is de stichting NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) verantwoordelijk voor het leveren van bereikcijfers voor nieuwsmedia, magazines en HAH-kranten in Nederland. Media-exploitanten, adverteerders en media-adviesbureaus bepalen gezamenlijk het beleid van NOM. Tegenwoordig is de doelstelling verbreed naar het in kaart brengen van het totaal lezen (het bereik) van mediamerken van nieuwsmedia en magazines, ongeacht het platform waarop content wordt verspreid. Hoeveel mensen lezen een bepaald dagblad of magazine op papier, in een digitale vorm of beide? Deze gegevens worden primair gebruikt voor mediaplanning van communicatie campagnes.

 

Wilfred is marketing manager bij BDUmedia en samen met het marketing team dagelijks bezig om het productportfolio en onze eigen mediamerken te blijven ontwikkelen.