In 5 Stappen Een Website Maken: Zo Doe Je Dat.

1.Stel een plan op

Om snel een website op te zetten moet je voor jezelf eerst duidelijk hebben wie je met de website wilt bereiken en met welk doel. Gaat het jou vooral om naamsbekendheid en voorziening van jouw eigen informatie? Of wil je – nu of in de toekomst – producten via jouw website verkopen? 

Deze plannen zijn van grote invloed op de indeling, hosting en de kosten van jouw website en kunnen je op langere termijn de moeite en het geld besparen. 

Maak ook alvast de teksten die je op jouw website wilt plaatsen. De volgende gegevens zijn in ieder geval noodzakelijk voor een goede informatievoorziening van jouw bezoekersstroom: Dit kan tevens een inspiratie zijn voor de indeling van het menu van de website:

  • Contactgegevens + openingstijden indien van toepassing
  • ‘Over ons’ informatie over jouw onderneming. Wat verkoop je, waarom ben jij uniek, sinds wanneer ben je actief en wat is jouw doelgroep?
  • Producten/ diensten. Dit kan erg breed zijn. Heb je een restaurant? Plaats hier dan het menu. Dit kan gewoon in PDF formaat. Lever je diensten? Plaats hier dan ook informatie over, inclusief de prijzen. Bied hier direct een offerte mogelijkheid via een formulier dat de bezoeker kan invullen.
  • Bestellen. Bied jij een bestel/afhaal mogelijkheid? Maak dit dan ook goed duidelijk in je menu structuur. Juist nu, in deze tijd. Op de pagina zelf kun je een formulier plaatsen, contactgegevens of zelfs een speciale bestel-plugin waarin de bezoeker producten kan selecteren. Betaling kan dan via een betaal-plugin of stuur de klant een Tikkie.
  • Home. Het is aanbevolen om de bezoeker altijd de mogelijkheid te bieden om terug te kunnen keren naar de homepage. Dat kan via de menu-optie ‘home’.

2. Domeinnaam bepalen

Heb je al een domeinnaam in gedachten? Het is belangrijk om eerst te kijken of deze wel vrij is. Dat kan via elke willekeurige hostingpartij die er te vinden is. Is de domeinnaam bezet? Dan zit er niets anders op dan een nieuwe te verzinnen. Houd rekening met de volgende onderwerpen:

  • Houd het kort – hoe korter de url die de mensen in dienen te typen, des te makkelijker.
  • Zoekmachinevriendelijk – als uit de url blijkt welke dienst je levert ( en welke locatie) zal dit zeer positief uitpakken bij een zoekmachine. 
  • Wees uniek – kijk of er niet te veel vergelijkbare domeinnamen zijn waardoor verwarring kan ontstaan en kies een andere dan die van je directe concurrent.

3. Kies de hostingpartij

De plannen die je in stap 1 hebt uitgeschreven, zijn van grote invloed op de indeling, hosting en de kosten van jouw website. Een webshop met veel beeldmateriaal en belangrijke betaalgegevens wil je bijvoorbeeld goed beveiligen en tegelijkertijd mag de website niet te traag worden. Houd hier rekening mee met het kostenplaatje. Hostingpartijen bieden diverse pakketten aan en het is aan te raden om advies in te winnen. Jullie kunnen dan samen de wensen en doelen van de website bekijken, waarna de hostingpartij jou een geschikt aanbod kan doen. Aangezien zoekmachines tegenwoordig goed beveiligde websites hoger waarderen, is het aan te bevelen direct een SSL certificaat op jouw website te laten installeren. Met dit certificaat zorg je ervoor dat alle gegevens die op de website binnenkomen, beveiligd worden. De kosten hiervoor liggen tussen de € 50,- en € 100,- per jaar.

4. Website bouwen

Nu de hosting is geregeld, kan de bouw aan de website beginnen. Dat is nog een flinke klus als je er weinig tot geen verstand van hebt. WordPress is het meest gebruikte CMS systeem voor websites en daarnaast erg gebruiksvriendelijk. Echter, als je nog nooit een CMS systeem hebt gebruikt, kan het een tijdrovende klus zijn om deze techniek onder de knie te krijgen. Vraag een freelance websitebouwer (via bijvoorbeeld freelancer.nl of in jouw directe omgeving) om je te helpen. Zodra de website af is kun je deze via een paar simpele stappen zelf blijven onderhouden zonder dat je daar telkens hulp voor dient in te schakelen.

5. Huisstijl en template kiezen

Zodra je een freelancer hebt gevonden of besloten hebt om zelf aan de slag te gaan, kun je het uiterlijk van de website bepalen. Als je gebruik maakt van WordPress, dan zijn er standaard templates beschikbaar. Maar er zijn ook duizenden andere templates die je op je website kunt plaatsen. Neem eens een kijkje op bijvoorbeeld themeforest. Hier zijn verschillende templates te vinden, voor elke branche en voor elk doeleinde.

 Website klaar? Begin met promoten!

Nu jouw website helemaal af is, wil je natuurlijk dat jouw klanten hiervan op de hoogte zijn. Deel het op social media en stuur jouw vaste klanten eventueel een e-mail/ whatsapp. Juist in deze tijd helpt het lokale ondernemers om hun creatieve initiatieven online kenbaar te maken. BDUmedia helpt deze ondernemers graag om het grote publiek in de regio te bereiken. Dat kan door een artikel op onze ‘kooplokaal’ pagina te plaatsen, of een inspirerend stuk branded content. Andere ideeën over het bereiken van jouw doelgroep met behulp van onze media? Neem contact op met jouw media adviseur voor een passend aanbod.

Recommended Posts