5 Tips Om Lokaal En Online (Nog) Beter Vindbaar Te Zijn

Dankzij Search Engine Optimization (SEO) wordt jouw website gevonden, zonder te betalen, in verschillende zoekmachines. Wanneer je op de eerste pagina met zoekresultaten wilt staan, is het belangrijk om een hoge relevantiescore te hebben. Dankzij de 5 tips in dit blog weet je straks waar je moet beginnen en waar je op moet letten.

1. Doe een zoekwoord analyse

Begin met een zoekwoord analyse. Bedenk eerst op welke woorden je gevonden wilt worden en bepaal of deze aansluiten bij jouw boodschap. Daarna kun je verder met de gratis zoekwoordplanner. In deze tool vul je een lijst in met gewenste zoekwoorden. De resultaten geven je onder andere antwoord op de vragen hoe vaak er op een woord gezocht wordt, wat de concurrentie is en hoe hoog de conversiewaarde is. Hoe hoger de relevantie van het zoekwoord is, hoe beter het is voor de zoekresultaten.

2. Maak de teksten op de website relevant

Na de zoekwoord analyse weet je op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Dan is het tijd om de zoekwoorden in jouw teksten op de website te verwerken. Let wel op dat de teksten niet vol staan met de zoekwoorden. Het is voor de bezoekers niet prettig lezen, maar nog belangrijker is dat Google het overmatig gebruik van zoekwoorden straft. Hierdoor staat jouw website alsnog lager in de zoekresultaten. Het is belangrijk om hier een balans in te vinden en te zorgen voor prettig leesbare en wervende teksten op uw site met de daarin verwerkte zoekwoorden. Kom je er niet uit? Overweeg dan om een tekstschrijver in te schakelen die zich heeft gespecialiseerd in het schrijven van SEO teksten. Iets waar je op een langere termijn zeker de vruchten van kunt plukken.

3. Maak de website vrij van blokkades

Bij SEO komt ook een stukje techniek kijken. Blokkades zorgen ervoor dat jouw website niet goed wordt geïndexeerd. Zorg bijvoorbeeld voor een correcte URL, laat de URL woorden bevatten waar je op gevonden wilt worden en maak een error 404 pagina. Dit is via WordPress standaard in te stellen via het admin menu. Er zijn ook diverse plug-ins te vinden om foutieve pagina’s op te maken. Ook afbeeldingen een relevante naam geven en een ALT-tekst toevoegen is van belang. Wanneer je dit goed op orde hebt, kunnen de zoekmachines jouw website beter indexeren en wordt de SEO optimaal benut.  

4. Laat andere websites linken naar jouw website

Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd. Linkbuilding heeft twee voordelen. Zo zorgt het ten eerste voor een natuurlijke stroom aan bezoekers naar jouw website. Ten tweede heeft linkbuilding een positief effect op jouw positie in de zoekmachines. Wanneer andere websites linken naar jouw website, neemt Google de vermelding mee in de beoordeling van relevantie voor een bepaalde zoekopdracht. Hier komt ook relevantie bij kijken. Wanneer het onderwerp van de website niet relevant is, helpt het niet bij de positie en kun je gestraft worden door Google. Als bakker kun je bijvoorbeeld wel linken naar een sportvereniging die jou sponsort of naar websites/artikelen met onderwerpen die aansluiten bij jouw werk als bakker.

5. Vergeet social media niet

Er zijn verschillende theorieën over het wel of niet bijdragen aan een hogere positie binnen Google van social media. Toch is het belangrijk om social media in te zetten, zodat je vindbaar bent. Zo zorgt het delen van links over jouw bedrijf voor een betere vindbaarheid. Wanneer jouw volgers een bericht liken, retweeten of delen draagt dit bij aan de zichtbaarheid en vindbaarheid, aangezien het bericht dan ook in beeld komt bij mensen die jou niet volgen.

6. Zorg voor een snelle website

Hoe sneller de website, des te hoger de Google waardering. Het is dus van belang om je te verdiepen in de snelheid van jouw website. Dit kan eenvoudig via een snelle check van Google Pagespeed Insights. Daarna ontvang je een analyse met verbeterpunten. Vaak is het zo dat grote afbeeldingen een langzame website veroorzaken. Het comprimeren van afbeeldingen kan hiervoor een oplossing zijn. Zodra je een afbeelding op je website wilt plaatsen, comprimeer deze dan eerst via de gratis tool TinyPNG. Dit scheelt aanzienlijk in bestandsgrootte, maar doet niet onder in de kwaliteit van de afbeelding.

Link tussen SEO en Adwords

Ondernemers verwachten vaak wonderen van SEO. In Google komen Adwords resultaten boven de organische resultaten te staan. Dit betekent dat het kan zijn dat jouw doelgroep eerst de vier Adwords advertenties ziet en dus niet verder kijkt naar organische resultaten. Goed om te weten is dat SEO vrijwel altijd belangrijk is. Zowel voor de organische resultaten, maar ook bij het inzetten van Google Adwords. Zonder relevantie van jouw website scoort een campagne in Google Adwords minder goed.

Recommended Posts