Chat with us, powered by LiveChat
BDUMedia_maak_kennis_met_de_kracht_van_lokale_marketing_kennismakingspakket

Klanten naar jouw winkel trekken tijdens de corona crisis? Zo doe je dat:

Hoe kan online bijdragen aan meer winkelbezoekers? Op welke manier kun je potentiële winkelbezoekers verleiden tot het bezoeken van een fysieke winkel? We geven je zeven manieren die je online kunt inzetten voor meer bezoekers in jouw fysieke winkel.

1. Adverteer met locatie extensies

Is een consument op zoek naar een telefoon? Dan kan een consument ertoe in staat zijn om vandaag nog naar de winkel te gaan. Met de functie locatie-extensies kun je aan de consument laten zien dat de gevraagde winkel dicht bij is. Met deze locatie-extensies onderscheidt de retailer zich t.o.v. internet-only aanbieders die deze mogelijkheid niet tot hun beschikking hebben.

2. Lokaal targetten van campagnes

Via bijvoorbeeld Google AdWords en Facebook is het mogelijk om te targetten op een bepaalde regio. Is het verzorgingsgebied van een winkel maximaal 50 kilometer? Dan kan het effectief zijn om te adverteren binnen een bepaald gebied waarin mensen nog geïnteresseerd zijn om de winkel te bezoeken. Door de nadruk te leggen op een regio, houd je meer campagnebudget over en kun je deze budgetten lokaal gebruiken. Hierdoor krijg je weer meer winkelbezoekers. Dit is overigens alleen van toepassing bij een lokale winkel met één of enkele vestigingen. Een winkelketen heeft vaak een groter verzorgingsgebied en heeft vaak een landelijke dekking.

Bij veel webwinkels worden unique selling points (usp) duidelijk vermeld om de consument te verleiden om bij deze webwinkel iets te kopen. Enkele voorbeelden van mogelijke usp’s van webwinkels:

  • Gratis verzending en retourneren
  • Voor 12 uur besteld, vandaag in huis
  • 30 dagen bedenktijd

Dit soort usp’s kunnen ook van toepassing zijn voor een fysieke winkel. Maak ze daarom kenbaar via jouw campagnes en andere online uitingen. Enkele voorbeelden:

  • Een rolstoel is aanwezig voor de minder valide mensen
  • Lift is aanwezig
  • Honden zijn toegestaan
  • Er kan koffie gedronken worden
  • Elektrische laadpaal aanwezig
  • Kinderen kunnen zich vermaken in de kinderhoek
  • Gratis parkeergelegenheden

Bovenstaande punten kunnen voor consumenten juist een reden zijn om de winkel te bezoeken.

3. Toon de winkelvoorraad van jouw producten

Kan het product vandaag nog in de winkel worden opgehaald? Kan een product worden bekeken in de showroom, of is het alleen online beschikbaar? Dit zijn concrete vragen die consumenten hebben als ze vandaag het product nog willen hebben of bekijken. Het tonen van voorraadlocaties op een website kan ervoor zorgen dat een consument meteen naar de dichtstbijzijnde gelegen winkel gaat en het kan leiden tot aankoop.

4. Denk aan aantrekkelijke afbeeldingen en video’s

Het bezoeken van een fysieke winkel kost tijd en daarnaast hebben consumenten steeds minder tijd om winkels te bezoeken. Als verkoper is het dus de kunst om ervoor te zorgen dat de consumenten het de moeite waard vinden om een winkel te bezoeken. Als er op een website alleen adresgegevens, openingstijden en een foto te zien zijn, trekt dat consumenten niet om dan daadwerkelijk naar de winkel te gaan. Zorg ervoor dat bezoekers mooie showroom afbeeldingen zien of een showroom video van de betreffende vestiging. Zo weet de consument precies wat hij kan verwachten en beslissen om de winkel juist wel of niet te bezoeken.

5. Stel je potentiële winkelbezoekers gerust

Websites zijn soms precies zo ingericht om hun bezoekers gerust te stellen. Een goed voorbeeld hiervan is Booking.com die haar websitebezoekers geruststelt door te garanderen dat een hotelkamer geboekt via Booking.com de laagste prijs heeft. Helaas komt dit nog niet vaak terug bij webwinkels met showrooms.

Consumenten bezoeken een winkel en hebben daar een bepaalde verwachting bij. Nu is de onzekerheid of je wel kunt slagen in een betreffende winkel zoals in de supermarkt, niet zo groot. Maar als een consument ver moet rijden naar een specifieke winkel, is het wel fijn om vooraf gerustgesteld te worden door een bepaalde garantie te geven van bijvoorbeeld voorraadstand of correcte openingstijden. Ook nu, tijdens de coronacrisis, is het voor de klant fijn te weten welke maatregelen jij neemt. 

Plaats jouw corona maatregelen op