Chat with us, powered by LiveChat

Hoe lokale ondernemers influencer marketing kunnen inzetten (incl. podcast)

Influencer marketing wordt steeds populairder en heeft zich de afgelopen jaren tot een belangrijk onderdeel ontwikkeld van een marketingstrategie. Dit is vooral voor grote bedrijven van toepassing, maar ook voor lokale ondernemers wordt het steeds interessanter. Maar hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk?

Een goed plan om te beginnen met de term, wat is influencer marketing eigenlijk? Het is niets nieuws, alleen de term hoor je de laatste jaren vaak. Influencers zijn mensen die invloedrijk zijn en waar andere mensen tegen opkijken, ze zien ze als voorbeeld. Waar ze een paar jaar geleden nog vooral op blogs te vinden waren, zijn nu Instagram en Youtube de belangrijkste kanalen.

Welke influencer is voor mij interessant?

Je kunt influencers indelen in verschillende schaalgroottes. Zo zijn er nano, micro en macro influencers. Micro en macro influencers worden vaak door grote bedrijven ingezet. De trend laat daarentegen ook zien dat dit tegenwoordig vaak wordt afgewisseld met nano influencers. Voor lokale ondernemers raden we vooral nano influencers en kleiner aan.

Naast de verschillende schaalgroottes, zijn er ook diverse categorieën. Zo heb je mommy influencers, lifestyle, sport, fotografie en zo kun je nog wel even doorgaan. Als je als lokale ondernemer influencer marketing wilt inzetten, is het ook belangrijk om rekening te houden met de locatie. Wil jij als bakker in Barneveld graag zichtbaar worden bij je doelgroep? Dan is het niet handig om een influencer uit Rotterdam te vragen om een post te maken.

Podcast

Wil je meer weten over influencer marketing? In de tweede podcast van BDUmedia gaan Norbert Witjes, hoofd content bij BDUmedia, en Anne Wilmink, blogger op @moneymom, het hebben over influencer marketing. Ze gaan onder andere in op belangrijke termen, wat de kosten zijn en waar de kansen liggen voor ondernemers.

Beluister de gehele podcast:

Anne werkt als e-commerce marketeer bij BDUmedia en ze is o.a. verantwoordelijk voor vacatures, Regiotreffers en andere e-commerce toepassingen.