Waarom Instagram ook onmisbaar is voor lokale ondernemers (incl. podcast)

Instagram is in het afgelopen jaar enorm gegroeid. Inmiddels heeft het platform in Nederland ruim vier miljoen gebruikers, waarvan meer dan twee miljoen dagelijks. Een trend die we niet zomaar aan ons voorbij moeten laten gaan. Maar is het inmiddels niet al te laat om in te stappen? Het platform lijkt immers compleet verzadigd te zijn met perfecte plaatjes waarbij het enkel draait om de likes en het aantal volgers.

Er zijn inderdaad een hoop tegengeluiden te horen die vooral over de ‘echtheid’ van het sociale medium draaien. Instagram draait tenslotte om beeld. Iets anders dan bij Facebook, waar het delen van verschillende contentvormen voorop staat. Waarom de beperktheid van het delen van content de populariteit van het platform dan klaarblijkelijk niet in de weg staat is dan ook te verklaren. Volgens experts zijn hier verschillende redenen voor. De belangrijkste reden: Instagram gebruikers vinden het heerlijk om zichzelf te ‘verliezen’ in de overvloed aan prachtige beelden. Tekst is dan een bijzaak.

Instagram is een medium waar een gebruiker al snel veel tijd op kan doorbrengen.  Als je niet oppast, zit je ‘s avonds met gemak een uur lang door de Instagram tijdlijn te scrollen. “Ik kan urenlang kijken naar de meest prachtige foto’s van tropische bestemmingen die op het perfecte moment zijn gemaakt, maar natuurlijk ook zijn bewerkt”. Aldus een ervaren Instagram gebruiker. Het bewerken van een foto staat centraal op Instagram. Een aantrekkelijk account straalt een bepaalde kleurstelling uit in de zogenaamde ‘feed’. Ook lokale ondernemers die beginnen aan het posten op Instagram, wordt aangeraden om alle foto’s te bewerken op dezelfde manier. Er zijn namelijk talloze gratis apps die hiervoor geschikt zijn” (welke? beluister onze eerste podcast!).

Bereik
Instagram is, net als Facebook, een commercieel sociaal medium. Het bereiken van potentiële doelgroepen heeft een prijs. Want, net als Facebook, is het Instagram algoritme in de afgelopen jaren veranderd. Mede dankzij deze wijziging wordt een nieuwe foto nog maar aan zo’n 10-20% van je volgers getoond. Als je een bepaalde doelgroep wilt bereiken, dan is adverteren een optie. De beste manier hiervoor is het gebruiken van de Facebook business manager. Een flinke klus, die in veel gevallen uitbesteed kan worden.

Podcast
In de eerste podcast van BDUmedia gaan Norbert Witjes en Anne Wilmink het hebben over de wereld van Instagram. Norbert, hoofd content bij BDUmedia, vraagt hoe Anne dit sociaal medium dagelijks gebruikt en wat haar tips zijn voor het zakelijk inzetten ervan. Anne brengt haar vrije tijd door met het schrijven van blogs en het dagelijks bijhouden van haar Instagram account.

Verschillende vraagstukken komen voorbij: wat zijn de belangrijkste verschillen tussen Facebook en Instagram? En waar begin je als lokale ondernemer mee om een goede verhouding tussen interactie en volgers te bereiken?

Beluister de gehele podcast:

Wilfred is Coördinator Online bij BDUmedia. Hij houdt zich o.a. bezig met het doorontwikkelen van het online portfolio. Specialist in: SEA (Google Adwords), SEO en contentmarketing.