4 tips om het (organisch) bereik te verhogen van jouw Facebookpagina als lokale ondernemer

Social media is en blijft een belangrijk kanaal om in contact te komen met je doelgroep. Waar de laatste tijd vooral Instagram aan populariteit wint, is de meerwaarde van Facebook nog steeds aanwezig. Alleen door het algoritme wordt het de (lokale) ondernemers niet makkelijk gemaakt. Zo worden updates van bedrijven minder zichtbaar dan dat het was en wordt vragen om taggen, liken en delen afgestraft. Wil jij graag het organische bereik via Facebook verhogen? Of wil je gewoon meer bereik creëren? In dit nieuwe blog geven wij je 4 tips om dit verbeteren.

1. Zet bewegend beeld in
Of het nu een gifje is of een video: bewegend beeld werkt altijd. Waar een afbeelding al snel zijn kracht verliest door een groot stuk tekst, kun je met bewegend beeld meer communiceren. Hoe korter de video, hoe beter deze presteert. Vooral om deze reden is het een goed idee om een gifje in te zetten. Waar woorden soms tekort schieten, geeft een gifje al snel een bepaalde uitdrukking of gevoel mee. Hierbij kan jouw doelgroep zich dan weer mee identificeren of juist om lachen. Je kunt gifjes onder andere via giphy.com plaatsen. Het brengt dus ook emotie met zich mee. Maar ook video is nog steeds belangrijk. Het was in 2018 al groot, maar in 2019 blijft dit ook groeien. Want wist je dat facebook gebruikers dagelijks 100 miljoen uur video kijken? Reden genoeg om zelf ook video in te zetten.

2. Ga live
Bewegend beeld is dus belangrijk voor jouw Facebookpagina. Maar ben je al wel eens Live gegaan? Je neemt je kijkers gedurende een tijd mee. Voor jouw doelgroep kan het bijvoorbeeld leuk zijn om mee te kijken tijdens een event of bijzondere gebeurtenis. Het voordeel is dat we allemaal nieuwsgierig zijn en graag weten hoe het bij andere mensen/ondernemingen eraan toegaat.

3. Stories
Eerst Snapschat, later Instagram en nu ook al een tijdje op Facebook: Stories. Ook wel Facebook Verhalen. Via stories kun je korte en tijdelijke updates/verhalen delen. Ze verdwijnen na 24 uur vanzelf weer. Het gaat hier vooral om het visuele aspect, dus niet om tekst. Het voordeel is dat ze niet verdwijnen in de feed van jouw doelgroep, maar bovenaan komen te staan. Op deze manier kom je dus nog beter onder de aandacht.  Wanneer jouw Facebook pagina aan je Instagram account gekoppeld is, kun je ervoor kiezen om jouw stories direct op Facebook door te plaatsen. Dit doe je via de instellingen.

4. Zet advertenties in
Het organisch bereik is al enige tijd een stuk minder dan voorheen bij een Facebookpost. Maar hoe kom je, naast bovengenoemde tips, toch onder de aandacht bij je doelgroep? Dan is adverteren via Facebook een goede optie. Naast het voordeel van de relatief lage kosten, kun je ook doelgericht jouw doelgroep bereiken. Je kunt bijvoorbeeld alle vrouwen in de leeftijd van 35-50 jaar targeten. Of kies direct voor retargeting. In dat geval krijgen ze jouw advertentie te zien wanneer ze op jouw website zijn geweest. Grote kans dat ze weer terugkomen naar jouw site en zorgen voor conversie.

Meer informatie
Wil jij meer informatie over hoe je Facebook advertenties kunt inzetten? Onze media adviseurs helpen je graag. Kijk hier voor meer informatie over adverteren via Facebook.

Meer informatie

Wilfred is Coördinator Online bij BDUmedia. Hij houdt zich o.a. bezig met het doorontwikkelen van het online portfolio. Specialist in: SEA (Google Adwords), SEO en contentmarketing.