3 trends in de lokale marketing

Inmiddels is het herfst en zijn we alweer aan het aftellen naar het einde van het jaar. Voor jou als ondernemer een goed moment om vooruit te kijken. Want weet je welke trends je in de gaten moet houden? En welke van deze trends je lokaal optimaal kunt inzetten? In dit nieuwe blog geven wij je de trends die je als (lokale) ondernemer in de gaten moet houden.

1. Instagram

In ons vorige blog gingen we hier al dieper op in. Steeds meer ondernemingen zijn tegenwoordig te vinden op Instagram, maar wat is eigenlijk de toegevoegde waarde? Instagram is nog steeds het meest populair onder jongeren, maar het aantal gebruikers in de leeftijdsgroep van 20-39 jaar is in het afgelopen jaar met maar liefst 10 procent toegenomen. Een groei die Facebook niet meer meemaakt, aangezien het in de afgelopen jaren alleen maar terrein heeft verloren bij de jongeren. Facebook is momenteel nog steeds populairder, maar wist je dat in Nederland 4,1 miljoen mensen op Instagram zitten, waarvan 2,1 miljoen dagelijks? Via Instagram kun je op een leuke manier in contact komen met je doelgroep. Maak bijvoorbeeld gebruik van Instagram stories. Via deze vorm van content kun je veel mensen bereiken. De regels van Instagram stories zijn vrij simpel: creëer toegankelijke, interessante en vooral snelle content, bijvoorbeeld wanneer je een nieuwe medewerker in dienst neemt of een nieuw product hebt. Het mag persoonlijk zijn, het hoeft niet direct nieuws te zijn. Omdat de filmpjes na 24 uur weer verdwijnen en in maximaal 15 seconden worden afgespeeld is het belangrijk dat je de aandacht trekt.

2. Influencer marketing

Het principe van Influencer marketing is dat een bepaald persoon wordt ingezet om invloed uit te oefenen op het gedrag van een bepaalde doelgroep. Dit kan tot stand komen door middel van een betaalde samenwerking of een barter deal met een bedrijf. Deze persoon heeft een hoog aantal volgers via een social medium en/of website. In 2018 is deze vorm van marketing enorm uitgegroeid en dit blijft het in 2019 nog steeds doen. De influencer marketing bureaus nemen massaal toe en dat is niet zonder reden. Influencer marketing blijkt ontzettend effectief te zijn. En niet alleen (inter)nationaal, ook het bereik op lokaal niveau blijkt zijn vruchten af te werpen. Bij influencer marketing denk je waarschijnlijk aan Monica Geuze, Anna Nooshin, Enzo Knol of een andere vlogger/ instagrammer met een groot bereik. Toch kun je als lokale ondernemer met zogenoemde micro/nano influencers een specifieke en loyale doelgroep bereiken. Micro Influencers hebben een trouwe achterban van zo’n 5.000 tot 50.000 volgers. Vaak richten zij zich op een specifieke doelgroep in een bepaalde leeftijdsgroep of fase in hun leven. Nano Influencers bezitten doorgaans 100 tot 5.000 volgers en hebben, net als micro influencers, een specifieke doelgroep of richten zich op een bepaalde niche. Vooral voor lokale ondernemers zijn nano influencers interessant, doordat ze vaak ook lokaal hun Instagram inzetten.

3. Video

Je gaat het in 2019 nóg meer zien: video. Video is nog steeds een sterk groeiend communicatiemiddel. Een trend die je dus zeker in de gaten moet houden en ook eenvoudig zelf kunt toepassen bij je eigen onderneming. Je kunt bijvoorbeeld een video plaatsen op Facebook. Facebook groeide dit jaar op het gebied van video’s 258 procent. Je kunt je video ook plaatsen op Youtube. Youtube heeft bijna 1/3 van het totaal aantal internetgebruikers als abonnee. Video groeit, maar is dus al groot. Je kunt diverse video’s maken voor jouw onderneming. Creëer bijvoorbeeld behoefte door mensen kennis te laten maken met jouw product of dienst. Of ga juist de interactie aan en geef de kijkers van jouw video een goed gevoel. Je kunt ook uitlegvideo’s maken, een ‘behind-the-scenes’ of een bedankje via video. Er zijn dus genoeg mogelijkheden en het hoeft allemaal niet veel geld te kosten, aangezien de kwaliteit niet perfect hoeft te zijn. Vaak is een mobiele telefoon al genoeg om te beginnen.

11 trends

Wil je dieper op deze trends ingaan? Of wil je nog meer trends weten? In onze nieuwe whitepaper geven wij je 11 trends die interessant zijn om in de gaten te houden. We geven je hier (nog) meer informatie en praktische tips over deze trends. Je kunt de whitepaper hier downloaden.

Meer informatie

Wil je graag hulp bij de uitvoer van bovenstaande trends? Onze media adviseurs helpen je graag. Klik hier voor meer informatie.

Mariëlle werkt als Online Marketeer bij BDUmedia en ze is o.a. verantwoordelijk voor het campagnemanagement. Gespecialiseerd in: SEA (Google), SEO, content marketing en social media.