4 Tips hoe je Instagram lokaal het best kunt inzetten

Sinds het ontstaan van Instagram in 2010 is het medium ontzettend gegroeid. Waar steeds minder jongeren op Facebook te vinden zijn, zien we ze vaker terug op Instagram. In Nederlands zitten er 4,1 miljoen mensen op Instagram, waarvan 2,1 miljoen dagelijks. Een interessant netwerk dus voor jou, als ondernemer, om meer mee te doen. Ook op lokaal gebied. In dit nieuwe blog geven wij je 4 tips.

Kijk of je doelgroep aanwezig is

Leuk, al die cijfers. Maar is jouw doelgroep wel te vinden op Instagram? Test het uit, analyseer en kijk naar de concurrent(en). Is het de moeite waard om hier zichtbaar te zijn of kun je je beter focussen op middelen als bannering, krant advertentie of branded content? Is jouw doelgroep op Instagram aanwezig? Betrek dan je klanten. Heb je bijvoorbeeld een lunchroom en kom je een afbeelding tegen van iemand die heeft geluncht bij jou? Vraag dan of je de foto mag delen op jouw kanaal.

Maak gebruik van gesponsorde content

Het algoritme van Instagram werkt vele accounts tegen. Net als op Facebook eigenlijk, al wordt het bereik hier nog minder geschat. Wist je dat enkel 10% tot 20% van jouw volgers jouw post daadwerkelijk ziet?. Betaalde promotie is dan een optie om jouw foto aan een grotere groep van jouw volgers – en daarbuiten – te laten zien.

Houd rekening met de indeling

Afhankelijk van welke indeling je kiest tijdens het maken van een Instagram advertentie, is je afbeelding vierkant of liggend. Kijk dus goed hoe je de afbeelding wilt inzetten. Ook wanneer je video inzet moet je hier rekening mee houden. Ga je voor organisch bereik? Dan is de afbeelding standaard vierkant.

Zet Instagram stories in

Met deze vorm van content kun je veel mensen bereiken. De regels van Instagram stories zijn vrij simpel: creëer toegankelijke, interessante en vooral snelle content. Omdat de filmpjes na 24 uur weer verdwijnen en in maximaal 15 seconden worden afgespeeld is het belangrijk dat je de aandacht trekt. Of dat nu met een filmpje of stilstaand beeld is. De populariteit van stories groeit aanzienlijk, er wordt verwacht dat stories straks meer gezien worden dan de reguliere posts.

Meer weten?

Kijk hier voor meer informatie.

Wilfred is Coördinator Online bij BDUmedia. Hij houdt zich o.a. bezig met het doorontwikkelen van het online portfolio. Specialist in: SEA (Google Adwords), SEO en contentmarketing.