Case: hoe doelgroepbepaling bijdraagt aan het succes van Betuwe65plus Uitzendbureau

Herma de Jong is eigenaar/oprichtster van Betuwe65plus Uitzendbureau. Een uitzendbureau waarbij zij zich met name richt op de regio waarbij specifieke doelgroepen ondergeschikt zijn.

Herma vertelt: “Voorheen kwamen senioren altijd als laatste aan de beurt bij een openstaande vacature. Vooral tijdens de crisis, enkele jaren geleden, hadden bedrijven een enorm groot aanbod waar zij de – voor hun – beste kandidaten konden selecteren. En dat zijn dan niet de senioren.”

Op lokaal niveau

De markt voor 65+  vacatures was dus vrij klein te noemen, maar deze begon 2 jaar geleden voorzichtig weer op te bloeien. Op dat moment besloot Herma er voor te gaan en zich eens niet te richten op een specifieke branche, maar op lokaal niveau. “Omdat ik zelf Betuwse ben, was het vrij logisch om mij te richten op de vacatures uit dit gebied. Een vroegere collega was eerder al uitzendbureau Twente65plus UItzendbureau begonnen , waarna ik besloot deze naam voor mijn gebied aan te nemen.”

Na het oprichten van haar bedrijf was het de taak aan haarzelf om een geheel nieuw klantenportfolio uit het niets op te bouwen. “Wekenlang heb ik gebeld, gemaild, afspraken gemaakt, etc om het belangrijke netwerk te onderhouden en zo mijn portfolio te vullen. Vervolgens was het van groot belang om inschrijvingen te verzamelen van werkzoekenden om ze te kunnen verbinden met mijn klanten. Het inschrijven gebeurt grotendeels via de website, dus het was belangrijk om deze zo goed mogelijk in de markt te zetten en bekend te maken onder de doelgroep.”

Samen kijken naar de strategie

Omdat Herma zich bedacht dat haar doelgroep zich grotendeels offline begeeft, besloot zij een advertentie in de lokale nieuwstitel te plaatsen. Toen de resultaten hiervan tegenvielen, schakelde ze de hulp in van haar media adviseur bij de BDU. Ze besloten samen te kijken naar haar strategie, waarna ze het advies kreeg om zich eens te richten op de online kanalen.

“Laat ik vooropstellen dat ik graag mee ga met de technologie, maar de interesse voor social media is er vanuit mijn kant niet. Daarentegen weet ik dat deze kanalen wel van groot belang zijn om zoveel mogelijk inschrijvingen te verkrijgen en mijn merkbekendheid te vergroten. Collega’s uit het vak richten zich bijvoorbeeld allemaal zelf op het ‘online gebied’, maar ik besloot dit gedeelte aan BDUmedia uit te besteden. Je kunt niet overal goed in zijn” Aldus Herma.

Google Adwords

Herma besluit het basispakket Google Adwords aan te schaffen en plukt er al snel de vruchten van. Het blijkt dat haar doelgroep zich grotendeels niet offline, maar online bevindt.

“Natuurlijk was ik er zeker van dat dit mensen zijn die zich in een bepaalde leeftijdsgroep bevinden en hun pensioen willen aanvullen door op zoek te gaan naar werk. Maar waar deze mensen zich – online en offline – bevinden was voor mij niet helemaal duidelijk. Ik had verwacht dat deze groep mensen zich voornamelijk offline bewegen, maar het tegenovergestelde blijkt waar. Ze lezen de krant op hun Ipad, onderhouden sociale contacten via Facebook en kopen regelmatig online. Het bepalen van waar je doelgroep zich bevindt, had ik volledig onderschat. Nu de marketingkanalen optimaal benut worden en vele inschrijvingen opleveren, valt er een last van mijn schouders”.

Naast het uitbesteden van de online advertising, heeft BDUmedia ook een animatiefilmpje voor Betuwe65plus Uitzendbureau ontwikkeld. Een animatiefilm maakt het proces van aanmelden direct duidelijk en daarnaast krijgt het bedrijf vrijwel direct een professionele uitstraling. Herma legt uit: “Omdat video het zo goed doet op verschillende social media kanalen, heb ik met een simpele klik op de knop een uniek en interessante post geplaatst.”

 


 “BDUmedia heeft zoveel verschil gemaakt”


 

Blij met het resultaat

Op de vraag of ze blij is met de resultaten kan ze alleen maar bevestigend reageren. “Het klinkt misschien raar, maar BDUmedia heeft zoveel verschil gemaakt. Bijna iedere maandag spreek ik met John, mijn media adviseur, de resultaten door. Hij luistert echt naar mijn wensen en stelt ook regelmatig nieuwe ontwikkelingen voor die bij mij passen. Mede dankzij zijn pro-actief handelen heb ik bijvoorbeeld als één van de eerste BDUmedia klanten de animatiefilm aangeschaft. Hier heb ik geen minuut spijt van gehad.”

Bekijk hier wat wij voor jou kunnen betekenen

Martijn Pater is marketing manager bij BDUmedia en samen met het marketing team is hij iedere dag bezig om met lokale ondernemers te communiceren en kennis met hen te delen.