5 tips hoe je met Facebookadvertenties lokaal optimaal onder de aandacht komt

In Nederland zitten bijna 8 miljoen mensen dagelijks op Facebook. Een goede reden om actief gebruik te maken van dit kanaal. Maar weet jij hoe je onder de aandacht komt bij de doelgroep met een effectieve advertentie? In dit blog geven wij jou 5 tips om je op weg te helpen.

1. Zet de facebook pixel in

Wil je meer te weten komen over je doelgroep, zodat je hierop kunt inspelen? Zet dan een Facebook pixel op je website. Een facebook pixel is een stukje code dat je plaatst en vervolgens voor veel doeleinden kunt gebruiken. Het plaatsen kun je het eenvoudigst doen via Google Tag Manager. Via de pixel worden er diverse gegevens verzameld over de huidige websitebezoekers. Je kunt aan de hand van de Facebook pixel drie verschillende doelgroepen maken: aangepaste doelgroep, vergelijkbare doelgroep en een opgeslagen doelgroep. Met hulp van de aangepaste doelgroep kun je retargeting inzetten. Bij de vergelijkbare doelgroep wordt op basis van de interesses van de huidige websitebezoekers een doelgroep aangemaakt met potentiële nieuwe klanten. Met de opgeslagen doelgroep kun je dezelfde doelgroep later nog een keer kiezen, zonder alles opnieuw in te stellen.

2. Specifieke targeting

Wil je met jouw onderneming graag lokaal onder de aandacht komen? Heeft jouw doelgroep bepaalde interesses of is het een product voor een specifieke leeftijd? Dan kun je met Facebook specifiek targeten. Bepaal van te voren wie je doelgroep is en weet zeker dat je de juiste personen bereikt.

3. Verschillende advertentie-indelingen mogelijk

Opvallen? Kies dan voor een andere advertentie-indeling dan een standaard foto. Ga bijvoorbeeld voor video of zet de carrousel in. Dit springt direct in het oog, aangezien nog niet veel (lokale) ondernemers het op deze manier gebruiken. Bij de carrousel indeling kun je maximaal vijf afbeeldingen gebruiken om meerdere producten of productdetails aan je doelgroep te laten zien. Carrousel indeling is naast effectief voor de desktop, ook ideaal voor mobiele apparaten: swipen gaat daar een stuk eenvoudiger.

Wanneer je video gebruikt in je advertentie trekt dit direct de aandacht, doordat er bewegend beeld is. Zorg dat geluid niet nodig is. Wordt er gepraat in de video? Ondertitel dit dan. Op die manier is de advertentie ook effectief wanneer het geluid uitstaat bij de persoon die de advertentie bekijkt.

4. A/B testen

Met Facebookadvertenties kun je tegenwoordig ook a/b testen. Ideaal als je (nog) niet weet hoe je jouw doelgroep het best kunt bereiken of als je gewoon wilt experimenteren. Je kunt bijvoorbeeld met weinig of meer tekst testen, kijk of een product promoten of een voordeel promoten beter werkt of een tekst waar je een vraag stelt of juist niet. Kijk welke beter scoort en zet deze in om je bereik te vergroten.

5. Probeer iets nieuws; adverteer via Instagram

Facebookadvertenties worden steeds bekender. Maar wist je dat de gebruikers van Instagram een enorm groei doormaakt? Op dit moment zijn er ongeveer 2 miljoen mensen die Instagram dagelijks gebruiken. Je kunt, ook zonder actief te zijn op Instagram met je onderneming, adverteren via Instagram. Het enige dat je nodig hebt is een zakelijke Facebookpagina. Via je business manager account kun je eenvoudig specifiek targeten. Met Instagramadvertenties ben je zichtbaar in de tijdlijn van gebruikers of bij verhalen (ofwel stories). Ook hierbij kun je zelf het doel, de doelgroep, inhoud en het budget bepalen. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de grootste doelgroep op Instagram tussen 18 en 30 jaar is.

Meer informatie

Wil jij ook graag zichtbaar zijn met effectieve facebookadvertenties. Bekijk dan hier wat BDUmedia voor jou kan betekenen.

Ik wil ook optimaal zichtbaar zijn

Wilfred is Coördinator Online bij BDUmedia. Hij houdt zich o.a. bezig met het doorontwikkelen van het online portfolio. Specialist in: SEA (Google Adwords), SEO en contentmarketing.