Content marketing

5 redenen waarom content marketing belangrijk is voor lokale ondernemers

Steeds meer ondernemers hebben door dat je met één communicatiekanaal de klant niet aan je kunt binden en/of naar je toe kunt trekken. Daarom wordt een effectieve content marketing strategie steeds belangrijker. Bij content marketing gaat het om het delen van jouw kennis en is het niet de bedoeling dat je een ‘verkoopverhaal’ vertelt. Hierbij houd je rekening met wat jouw doelgroep interessant, informatief en leerzaam vindt. Het is een vorm van investeren. Maar waarom zou je kiezen om hier tijd in te steken? In dit blog geven wij je 5 redenen.

1. Verschillende vormen, dus altijd wel iets wat bij jouw (lokale) onderneming past

Content marketing is er in verschillende vormen en gaat verder dan inbound marketing. Waar het bij inbound vooral gaat om social media, blogs en zoekmachine optimalisatie, gaat het bij content marketing bijvoorbeeld ook over offline media, video en whitepapers. Daarnaast is betaalde content promotie hier ook onderdeel van, zoals het inzetten van Google Adwords. Wanneer je hiermee aan de slag gaat, is het belangrijk dat je een content marketing strategie hebt. Op deze manier houd je het overzichtelijk en heb je een duidelijk plan. Een contentstrategie is voor iedereen handig: of je nou een groot bedrijf hebt of als je zelfstandig ondernemer bent.

2. Leer je doelgroep kennen

Weten wie je doelgroep is ontzettend belangrijk. Vooral als je je met jouw bedrijf richt op de lokale bevolking. Je moet dan namelijk veel specifieker adverteren of juist de mensen aanspreken uit die omgeving. Maar hoe leer je je doelgroep kennen?

Content marketing is praten met mensen, niet tegen. Door vragen te stellen kun je erachter komen waar je doelgroep behoefte aan heeft. Belangrijk is om te luisteren, zodat je weet waar ze momenteel tegenaan lopen. Hier kun je goed op inspelen door open te staan voor feedback vanuit de klant. Denk bijvoorbeeld aan het stellen van een open vraag aan een klant of reacties die je krijgt op een whitepaper. Uiteindelijk kun je hierdoor jouw product/dienst afstemmen op deze behoefte.

3. Beter vindbaar via zoekmachines

Mensen gaan via internet vaak op zoek naar informatie als ze meer willen weten over een product of als ze ergens niet uitkomen. Niet voor niets wordt vaak gezegd dat Google je beste vriend is. Wanneer je blogs schrijft of een video opneemt met de juiste tags, zorgt het ervoor dat je goed gevonden wordt. Doordat je weet waar je doelgroep naar zoekt en waar behoefte aan is, ben je zichtbaar op het juiste moment, via het juiste kanaal.

4. Nuttig voor bestaande én nieuwe klanten

Een goede oplossing om binding te houden met je bestaande klanten, is om content marketing in te zetten. Door het regelmatig plaatsen van content blijven ze terugkomen en kun je ze direct informeren over nieuwe producten/diensten.

Dankzij content marketing kun je ook nieuwe klanten naar je toe trekken. Wanneer ze online zoeken of wanneer ze je zien via een (informatieve) advertentie in de lokale krant, weten ze dat je meer doet dan alleen verkopen. Deze (potentiële) klanten weten dan dat je ook nuttige en relevante informatie verstrekt. Hierbij is het van belang dat je geloofwaardig overkomt. (potentiële) klanten hebben snel door of dit wel of niet het geval is.

5. Reputatie en autoriteit

Dit is ook van belang bij bestaande en nieuwe klanten. Sta je bijvoorbeeld bekend als een expert op jouw vakgebied in Barneveld? Dan wil je natuurlijk dat mensen dit weten en zorg je ervoor dat er regelmatig relevante content op verschillende kanalen verschijnt. Dit helpt enorm bij je reputatie en straal je niet alleen autoriteit uit bij (potentiële) klanten, maar ook bij leveranciers en werknemers. Ideaal dus als je op lokaal niveau als dé expert gezien wilt worden.

Aan de slag

Wil jij ook aan de slag met Content Marketing? Onze content specialisten denken graag met je mee. Op basis van jouw marketingdoelen en doelgroep werken zij een contentstrategie uit en helpen ze bij de uitvoer. Klik hier voor meer informatie.

Bekijk hier wat wij voor jou kunnen betekenen

Wilfred is Coördinator Online bij BDUmedia. Hij houdt zich o.a. bezig met het doorontwikkelen van het online portfolio. Specialist in: SEA (Google Adwords), SEO en contentmarketing.