SEO

Hoger scoren in Google: 6 tips die helpen bij het verbeteren van je (lokale) SEO

Voor veel ondernemers is het belangrijk om hoog te scoren in de zoekresultaten van Google op lokaal niveau. Dit doe je door Search Engine Optimization (SEO) in te zetten. Want door hoog te scoren in Google, zorg je ook voor een stijging in de websitebezoekers. Daarnaast is het meetbaar in Google Analytics en zorgt het voor een stijging van leads/verkopen, zowel offline als online. Genoeg voordelen om ermee aan de slag te gaan! Maar waar moet je beginnen en wat zijn de belangrijkste factoren? In dit nieuwe blog geven wij je 6 tips.

1. Stel Google Mijn Bedrijf in

Er zijn meer dan honderden variabelen van invloed op de positie van jouw website in de zoekresultaten. Eén van de eenvoudigste is Google Mijn Bedrijf instellen. Wanneer je hier zichtbaar bent, komt jouw bedrijf naar voren wanneer iemand zoekt naar een gerelateerde zoekopdracht, welke bij jou in de buurt is. Dit kan doordat ze de locatie op hun telefoon aan hebben staan, of dat ze de plaats er zelf achter typen. Maar hoe ga je te werk?

Verifieer als eerst je Google Mijn Bedrijf pagina. Maak deze zo compleet mogelijk, door onder andere een gedetailleerd bedrijfsprofiel. Zorg hierbij dat je de officiële bedrijfsnaam gebruikt en dat deze overeenkomt met de bedrijfsnaam op jouw website. Let hierbij ook op dat de naam, adres, woonplaats en telefoon hetzelfde is. Zorg voor een fysiek adres waar je gevonden wilt worden. Nog een paar andere aspecten die belangrijk zijn:

  • Afdelingen binnen bedrijven kunnen separate bedrijfspagina’s maken wanneer zij een eigen telefoonnummer hebben.
  • Selecteer “Ik lever producten en services bij klanten op locatie” wanneer je alleen jouw producten en services op locatie aan bied. Het adres wordt hierdoor niet weergegeven.
  • Wanneer je één locatie hebt zul je naar de homepagina moeten linken.
  • Wanneer je meerdere locaties hebt, link je naar de ‘locatie specifieke pagina’.
  • Claim en verwijder mogelijk dubbele Google Mijn Bedrijf pagina’s.
  • Vraag jouw klanten om een beoordeling achter te laten op je bedrijfspagina.
  • Vul je pagina geregeld met nieuwe afbeeldingen, video’s, nieuwtjes etc.
2. Zorg voor vermeldingen

Zoals hierboven al aangegeven is moeten de bedrijfsgegevens, zoals de bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer overeenkomen op jouw website en op Google Mijn Bedrijf. Maar wist je dat heel veel bedrijven deze gegevens niet eens volledig op hun website hebben staan? Zorg er daarom voor dat dit zo snel mogelijk beschikbaar is voor je potentiële klant(en).

Naast dat het belangrijk is om deze gegevens te plaatsen op je website, kun je dit ook plaatsen op autoritaire websites. Hierbij kun je denken aan startpagina, telefoonboek en de telefoongids. Dit zijn geschikte platformen om bij Google te bevestigen dat je bent wie je zegt. Zorg er wel voor dat je ook hierbij dezelfde gegevens consistent doorvoert. Je kunt ook kijken waar de concurrent zichtbaar is en wanneer deze websites relevant zijn, jouw bedrijf hier ook op plaatsen. Let wel op: ga niet in zee met bedrijven die automatisch meerdere vermeldingen voor je aanmaken en/of niet autoritaire websites.

3. Genereer (extra) beoordelingen

Naast het feit dat beoordelingen van invloed zijn op het gedrag van jouw klanten, geeft het ook een sterk signaal af richting Google in hoeverre een bedrijf succesvol is. Moedig daarom je klanten aan om een beoordeling achter te laten op de Google Mijn Bedrijf pagina. Reageer op elke beoordeling, of ze nou positief of negatief zijn. Probeer hierbij de negatieve beoordeling direct recht te zetten. Een echte no-go is zelf beoordelingen schrijven. Hiermee houd je potentiële klanten en Google voor de gek en wanneer het uitkomt, zien ze je als niet betrouwbaar.

4. Ga aan de slag met on-page SEO

Bij on-page SEO gaat het om de kwaliteit van de content. Vaak kun je dit in je CMS eenvoudig aanpassen en verbeteren. Denk hierbij aan de titel van de pagina’s, metatags en de URL. Heb je meerdere locaties? Schrijf dan unieke content per locatie. Belangrijk is dat je de tekst niet helemaal vol zet met de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Je kunt met de Key Word planner kijken waar mensen op zoeken en op welke vragen ze antwoord willen. Houd ook hier rekening mee met Google. Google waardeert de pagina’s met te veel zoekwoorden minder goed. Schrijf bijvoorbeeld over het lokale team of de contactgegevens en de parkeermogelijkheden. Je kunt hierbij ook direct een foto van het gebouw toevoegen, waarbij je in de alt-tekst een tekst kan toevoegen die zichtbaar moet zijn, wanneer de afbeelding niet kan laden. Deze alt-tekst is handig voor je bezoekers, maar vertelt de zoekmachine ook direct waar de afbeelding over gaat.

5. Linkprofiel

De verzameling van alle inkomende links naar een website heet een linkprofiel. Google kijkt dan in hoeverre een link geldt als waardevolle stem van vertrouwen. Een dergelijke link vertegenwoordigt in bepaalde mate de autoriteit en thematische relevantie van de linkende partij. Het hebben van een goed linkprofiel zorgt er (mede) voor dat Google je hoger laat scoren in de zoekresultaten. Om te kijken wat voor jou als ondernemer goede links zijn, moet je in gedachte houden wie je doelgroep is. Richt je met jouw onderneming op de lokale markt? Zorg dan dat Google dit weet. Maak kenbaar dat je deel uitmaakt van de lokale gemeenschap en dat je product of dienst (hoofdzakelijk) is bedoeld voor de lokale consument. Denk bijvoorbeeld aan (autoritaire) branche informatiesites en lokale nieuwswebsites.

6. Zorg voor een SSL certificaat

Een SSL certificaat is op dit moment niet verplicht als je geen contactformulier(en) op je website hebt. Wel is het aan te raden, aangezien sinds mei 2018 de AVG geldt. Naast veiligheid van persoonsgegevens, is het ook van invloed op je SEO. Veiligheid is namelijk voor Google topprioriteit, ook bij de zoekresultaten. Daarom krijgen websites met een SSL certificaat voorrang op websites die dat niet hebben. In de afbeelding hieronder kun je zien wat er zichtbaar moet zijn wanneer er sprake is van een SSL certificaat.

 

Meer weten?

Wil je graag meer weten of heb je hulp nodig bij het verbeteren van je SEO? Klik hier voor meer informatie over onze pakketten en hier als je een gratis SEO check wilt laten uitvoeren. Wil je direct contact? Onze media adviseurs helpen je graag.

 

Bekijk hier onze pakketten

Mariëlle werkt als Online Marketeer bij BDUmedia en ze is o.a. verantwoordelijk voor het campagnemanagement. Gespecialiseerd in: SEA (Google), SEO, content marketing en social media.