Kwaliteit krantadvertentie

Hoe zorg je voor de beste kwaliteit van jouw krantenadvertentie?

Iedere week wordt er (nieuw) advertentiemateriaal verzameld door onze media adviseurs. Veel van dit materiaal wordt kant en klaar aangeleverd. Soms levert dit achteraf teleurstellende reacties op, wanneer het visuele resultaat tegenvalt. Want wist je dat er een verschil is tussen vellenoffset bewerking voor glossy magazines en specifieke opmaak voor advertenties in kranten? Kom niet voor verrassingen te staan en lees hieronder de aanleverspecificaties voor je krantenadvertentie.

Geen goede reclame

Om advertenties geschikt te maken voor een spetterende krantenadvertentie dient, voordat er een PDF wordt gemaakt, de advertentie bewerkt te worden. Veelal weten DTP-ers niet hoe dit moet. Ze leveren wel opgemaakte advertenties aan, maar deze is dan niet specifiek geschikt voor een afdruk in de krant. Slecht beeld in de advertenties kan technisch aangepakt worden en afgedrukt worden zonder smetten en overzetten, maar op deze manier maak je natuurlijk geen goede reclame voor je dienst/product. Dit ligt vooral aan het papiersoort en rasterpuntverbreding.

Maar hoe dan wel?

Een Icc profiel zorgt dat je advertentie niet te vet in de krant komt en hierdoor zo mooi mogelijk in de krant staat. Hiervoor is het de bedoeling dat het bestand omgezet wordt naar ISO newspaper profiel, ISOnewspaper_26v4. Op deze manier komt je advertentie technisch goed in onze workflow en krijg je dus optimaal resultaat. Je kunt hier op twee manieren voor zorgen:

Gebruik je Photoshop? Je kunt hier de originele RGB beelden omzetten en tegelijkertijd ook iets aan de beeldbewerking doen, zoals contrast, niveau en scherpte. Heb je alleen het CMYK bestand? Zet deze dan eerst om naar een RGB bestand. Daarna ken je het profiel ISOnewspaper_26v4 toe. Je kunt hierbij gebruik maken van de profielen: ”ECI-RGB.V1.0.icc” of ”AdobeRGB1998.icc”.
Werk je met Indesign? Je moet hier de originele (RGB) bestanden plaatsen. CMYK wordt namelijk vanuit Indesign niet nogmaals omgezet. Deze worden bij het exporteren naar PDF niet aangepast.
Als de bewerkte advertentie is gemaakt, exporteer je het naar een PDF. Deze kun je dan naar BDUmedia sturen.

Ontwerp

Naast de juiste technische specificaties heeft het ontwerp van krantenadvertentie ook aantal kenmerken. Bijvoorbeeld geen kleine letters in meerdere kleuren uitsparen in kleurvlakjes. Verder ook geen dunne lijntjes en kleine letters in kleur. Foto’s moeten minimaal 6x6cm zijn en zet geen dun lijntje om de foto. Zorg er ook voor dat de foto’s contrastrijk en open zijn. Door het zuigende papier wordt elke drukpunt namelijk 26% breder dan dat je op het scherm ziet. Daarom ogen veel zelf gemaakte advertenties te donker, smoezelig en grauw. Op je scherm dient over het algemeen de foto te flets te zijn, probeer het maar eens.

Verder is het ook belangrijk om naar het volgende te kijken, voordat je een advertentie aanlevert:

Tekst

  • We raden af de lettertypen met de stijlmenu-opties [vet/ cursief] te veranderen. Dit kan problemen geven. Gebruik stijlen uit het lettertypemenu [zoals: Times Roman Bold | Arial Italic]
  • Zwarte teksten dienen 100%K zwart te zijn en grijs een xx%K zwart. Niet in kleur opgebouwd.
  • De combinatie van een dun lettertype en een kleine lettergrootte kan zorgen voor problemen.
  • Mocht u toch voor een dun lettertype kiezen, gebruik dan geen lichte kleur of licht grijs en zorg dat deze bestaat uit 1 kleur.
  • Een lettergrootte zwart van minimaal 8 pts wordt voor krantendruk aanbevolen
  • Een lettergrootte CMYK [het liefst 2 kleuren] van minimaal 10 punten wordt voor krantendruk aanbevolen
  • Kies voor diapositieve tekst voor een breder lettertype en een groter corps om dichtlopen te voorkomen

Beeld

  • Resolutie van kleur beeldmateriaal 1:1 minimaal 200 DPI en maximaal 300 DPI.
  • bewerkt met het ISOnewspaper_26v4.icc profiel
  • Transparanties en overdruk kunnen problemen veroorzaken bij het drukproces van jouw advertentie.Daarom moeten transparanties in jouw document worden afgevlakt [flattend].
  • Wanneer je een bestand aanlevert, waarbij je effecten hebt toegepast, zoals een slagschaduw, glow-effect of beeld dat transparant is verwerkt, kan het zijn dat je een melding krijgt dat transparanties in je ontwerp moeten worden afgevlakt. Hiervoor kies je het profiel GWG_1270.FLST

Document

  • Geen wachtwoorden: bescherm jouw pdf document niet met een wachtwoord. Mocht je dit wel doen dan kunnen we het materiaal niet gebruiken. Lever in dat geval het wachtwoord erbij.
    1:1 het formaat wat geplaatst wordt
  • Zorg dat alle drukkersmarkeringen uit staan. Dit betekent dus zonder paskruisen, snijtekens, strippen, etc.
  • Zorg dat de kleuromzetting in Omzetten in doel [nummers behouden] staat en met doel ISOnewspaper26v4 profiel.

Controle in InDesign

In InDesign™ kun je controleren of jouw pdf een te hoge inktlimiet heeft. Dit doe je door te gaan naar Venster → Uitvoer → Voorinstellingen scheidingen (shift + F6) → Kies bij Weergave: Inktlimiet → verander het percentage naar 240% → alles wat rood kleurt is niet juist bewerkt en dient aangepast te worden.

Martijn Pater is marketing manager bij BDUmedia en samen met het marketing team is hij iedere dag bezig om met lokale ondernemers te communiceren en kennis met hen te delen.