5 redenen waarom print onderdeel is van een effectieve mediamix

De laatste jaren wordt er steeds meer gefocust op online adverteren. Niet zo gek: u kunt uw doelgroep online targeten en het is meetbaar. Er zijn ondernemers die offline adverteren helemaal niet meer inzetten en zich alleen richten op online. Maar wanneer u uw doelgroep optimaal wilt bereiken is adverteren in een papieren krant juist heel belangrijk, zeker op lokaal niveau. Om deze reden leest u in dit blog 5 redenen waarom dit het geval is en u print niet moet vergeten in uw mediamix.

1) Reputatie

Kranten hebben de reputatie dat ze betrouwbaar zijn. Het gevoel van transparantie en eerlijkheid is hier meer aanwezig dan bij bijvoorbeeld zoekmachine advertenties of online banners en zeker meer dan op social media. Door deze reputatie hebben kranten een groot publiek, dat open staat voor betrouwbare content. Hierdoor zijn de advertenties in betrouwbare kranten geloofwaardiger voor de lezer. Het gevolg is dat het rendement van een krantenadvertentie vaak hoger is dan wanneer er alleen online geadverteerd wordt. Een ander belangrijk punt is dat u online nooit precies weet waar uw advertentie bij vertoond wordt. Grote merken zijn steeds terughoudender als het gaat om online adverteren, omdat ze hun advertentie niet bij ongewenste content willen hebben. Zeker voor lokale, kleinere ondernemers kan dit daardoor ook effect hebben op hun eigen reputatie.

 

2) Niet afhankelijk van een platform

We zeiden het eerder al: door de (op)komst van Adblockers en het veranderende algoritme van Facebook, wordt het steeds moeilijker om organisch bereik te creëren. Om niet helemaal afhankelijk te zijn van een platform, zoals van Google of Facebook, is het belangrijk om te kijken naar andere en/of aanvullende mogelijkheden. Google en Facebook kunnen zomaar onaangekondigd iets wijzigen in hun algoritme, wat weer een nadeel is voor u als ondernemer. Het risico is dat u dan opeens met een probleem zit en verder weinig heeft opgebouwd aan het bereik van andere kanalen. Print gaat al een paar honderd jaar mee en dit geeft aan dat print een plek heeft veroverd om te blijven.

3) Opmaak

Online zijn er veel meer aspecten waar grafisch vormgevers rekening mee moeten houden dan bij een online advertentie. Denk hierbij aan formaat en de hoeveelheid tekst. Bij print kan een ontwerper een mooie, duidelijke advertentie leveren, welke goed de aandacht trekt. U kunt er net zoveel tekst in kwijt als dat u wilt. Denk hierbij wel aan het feit: less is more, maar de advertentie wordt niet afgekeurd, zoals bij Facebook.

4) Minder snel afgeleid

Kranten passen vaak in een dagritme van een mens. Dit is dan ook de reden dat mensen er graag rustig voor gaan zitten en aandachtig de krant lezen. Het gevolg van de tijd nemen om de krant te lezen en relevante content bekijken, is dat de advertentie beter opvalt. Online zijn mensen vaak sneller afgeleid en is de concurrentie hoog.

5) Niemand is alleen online te bereiken

Geen kanaal staat op zichzelf. Daarom is het belangrijk om print toe te voegen aan de mediamix, maar hier hoort ook online bij. Niemand is namelijk alleen online te vinden of alleen offline. De consument beweegt zich overal. Laat het elkaar daarom versterken. Zo valt u (nog) beter op en bereikt u een groter publiek. Denk hierbij aan het Zien, Denken, Doen model. Een krantenadvertentie kan heel goed in de Zien-fase gebruikt worden, terwijl u beter met Google Adwords kunt starten in de Denk-fase. In onderstaande afbeelding kunt u zien wanneer u de communicatiemiddelen het best kunt inzetten.

 

Meer informatie?

Wilt u meer informatie waarom een krantenadvertentie een effectief communicatiemiddel is? Wij helpen u graag om de meeste impact uit uw printadvertentie te halen. In het NOM onderzoek scoren wij bovengemiddeld ten opzichte van de andere uitgevers met een bereik van 84,6 procent (gemiddelde van alle BDUmedia nieuwsbladen). U kunt hier vrijblijvend meer informatie aanvragen.

Meer informatie

Martijn Pater is marketing manager bij BDUmedia en samen met het marketing team is hij iedere dag bezig om met lokale ondernemers te communiceren en kennis met hen te delen.