Minder organisch bereik voor facebookpagina’s van bedrijven. 4 tips om alsnog onder de aandacht te komen.

De laatste tijd is het groot in het nieuws: Facebook heeft het algoritme aangepast. Het gevolg? Updates van bedrijven zijn minder zichtbaar dan dat het op dit moment is. Dat is niet het enige wat ze gaan veranderen. Ook wordt het vragen om te taggen, liken en delen afgestraft. Facebook doet dit om meer persoonlijke content te bieden aan haar gebruikers en interactie te creëren tussen ‘echte mensen’. Een indirecte reden is dat ze graag bedrijven meer willen laten adverteren om bereik te creëren. Een groot probleem voor bedrijven die juist met organische content een groot bereik creëren. Daarom geven wij u een aantal tips om alsnog bij uw doelgroep onder de aandacht te komen.

1. Facebook advertising

Zoals eerder genoemd is het tevens de bedoeling van Facebook dat bedrijven meer gaan adverteren. Met een advertentie verdienen ze immers geld. Wanneer u een advertentie aanmaakt of uw post op de pagina een boost geeft, verschijnt het bericht (nog steeds) op de tijdlijn van uw volger. Maar ook hierbij dient u rekening te houden met het vragen om reacties en te liken en delen. Hoewel ook bij betaalde posts het succes afhangt van interactie, wordt dit hierbij ook afgestraft.

2. Voorkeuren aanpassen

Uw volgers kunnen zelf aangeven welke content zij in hun tijdlijn willen zien. Niet iedereen weet dit en het kost wel (een klein beetje) moeite om dit aan te passen. U kunt dit op de volgende manier aanpassen: ga via uw desktop naar uw tijdlijn. Links van uw tijdlijn ziet u drie bolletjes, naast het nieuwsoverzicht. Hier kunt u kiezen voor ‘Voorkeuren bewerken’. Dan klikt u op ‘Geef aan van wie je het eerst berichten wilt zien’. Als het goed is ziet uw doelgroep daar uw pagina tussen staan. Hierbij is het goed om na te denken over hoeveel van uw volgers dit ook daadwerkelijk doen.

3. Conversatie uitlokken

Facebook wil met het nieuwe algoritme conversatie uitlokken en betekenisvolle interactie creëren. Hierbij geven ze voorrang aan posts van familie en vrienden, zodat de interactie plaats kan vinden tussen ‘echte’ mensen. Facebook zelf geeft aan dat u dit kunt doen via live-video’s. Hierbij kunt u denken aan Q&A,  een video waar u uw doelgroep vragen laat stellen en waar u antwoord op kunt geven. Of wanneer u een event organiseert. Volgens Facebook levert een live video zes keer meer interactie op dan een ‘gewone’ video.

4. Word minder afhankelijk van Facebook

Krijgt u momenteel voornamelijk bezoekers via Facebook? Dan is het handig om eens te kijken naar andere kanalen. Want wilt u wel zo afhankelijk zijn van Facebook? Met dit nieuwe algoritme ziet u maar dat ze binnen een handomdraai grote invloed hebben op het bereik wat u met Facebook heeft. Voordat u beslist welke andere kanalen u gaat inzetten, kunt u zichzelf de volgende vragen stellen: waarmee wilt u onder de aandacht komen? Wat is uw budget? Een goed voorbeeld is het inzetten van Branded Content. Hierbij wordt er door ondernemers samengewerkt met gevestigde mediabedrijven om waardevolle content te produceren en kopen ze op deze manier het bereik. Of ga voor het inzetten van video. Dit kunt u op verschillende kanalen laten zien.  

Hulp nodig?

Wilt u met bovenstaande oplossingen aan de slag? BDUmedia helpt u graag. Vraag hier vrijblijvend meer informatie aan.

 

Meer informatie

Martijn Pater is marketing manager bij BDUmedia en samen met het marketing team is hij iedere dag bezig om met lokale ondernemers te communiceren en kennis met hen te delen.