7 trends op het gebied van lokale marketing voor 2018

Nog even en 2017 is weer voorbij. Tijd om vooruit te kijken naar 2018. Heeft u al plannen met uw bedrijf voor het nieuwe jaar? Weet u bijvoorbeeld al van de nieuwe AVG wet en dat branded content in opkomst is, nu organisch bereik via Facebook minder makkelijk te creëren is? In dit blog nemen wij u mee naar de 7 trends voor 2018 op het gebied van lokale marketing, met handige tips om te beginnen.

1. Mobile first

Een jaar geleden gaven we het al aan voor 2017: mobiel wordt steeds belangrijker. Zonder een mobiele site mist u een groot gedeelte van uw doelgroep. Maar organisaties als Google gaan dit jaar een mobile first strategie aan. Want wist u dat van alle tijd die we op social media besteden, maar liefst 80 procent op onze mobiel spenderen? En dan we gemiddeld 150 keer per dag op onze mobiel kijken? Een goede reden om uw website mobiel vriendelijk in te richten, maar ook uw campagnes.

Als we kijken naar de website, dan is het onder andere van belang om een formulier kort en bondig te houden. Via mobiel duurt het namelijk 38,5 procent langer om dit te in te vullen dan op een desktop. Houd het daarom kort, maar wel zo dat u de juiste informatie ontvangt. Naast het formulier moet u ook de snelheid in de gaten houden.Uit onderzoek (Newcom) blijkt dat een trage mobiele site hetzelfde gevoel geeft als een horrorfilm. Consumenten hebben weinig geduld en haken daarom snel af.

2. Personalisatie

Wat we in 2018 ook steeds meer gaan zien is een persoonlijke benadering. Of dit nou op naam is of op productniveau. Op naam, bijvoorbeeld ‘Beste Jan, (..)’ wordt bij e-mailmarketing steeds belangrijker. Dit geeft de consument meer vertrouwen en het geeft een beter gevoel bij een automatisch verstuurd bericht. Op productniveau kunt u aan remarketing denken. Heeft een bezoeker een waterkoker bekeken op uw website? Dan kan deze persoon advertenties tegenkomen, op andere websites, die gebaseerd zijn op een waterkoker van uw bedrijf. Op deze manier verhoogt u de kans dat ze terugkeren naar uw website en alsnog een aankoop doen. De advertenties zijn met remarketing afgestemd op uw zoekgedrag, waardoor het relevanter is. Deze vorm van adverteren is één van de meest onderschatte en efficiënte wijze van adverteren.

3. Chat

Steeds meer bedrijven gaan gebruik maken van een chatbox in 2018. Zo kunnen uw klanten eenvoudig contact opnemen en in tegenstelling tot het versturen van een e-mail, ontvangen ze direct een reactie. Daarnaast is dit een fijne manier van contact leggen, zonder dat direct uw naam en Facebookpagina zichtbaar is voor iedereen. Uit onderzoek van ShoppingTomorrow blijkt dat de klant liever contact heeft via de chat dan via social media kanalen. Door actief hiermee bezig te zijn, kunt u de conversie van uw producten verhogen.

4. Privacy

De consument vindt privacy belangrijker dan goede service. Niet voor niets komt er vanaf mei de AVG (in het engels: GDPR) wet om gegevens van de consument te beschermen. De AVG wet is een lastig verhaal. Hiermee moet u de gegevens van uw klant beschermen en voldoen aan de Europese wet. Niet alleen grote bedrijven, maar ook MKB en ZZP’ers. Door deze wet moet u bijvoorbeeld met documenten kunnen aantonen dat u de juiste organisatorische en technische maatregelen heeft genomen om aan de wet te voldoen. Leg onder andere vast dat u toestemming hebt om ze te benaderen via e-mail en/of telefoon. Doet u dit niet? Dan kunt u een boete krijgen van maximaal 20 miljoen euro, of 4 procent van de wereldwijde jaaromzet wanneer dit bedrag hoger uitkomt. Wilt u meer informatie? Kijk dan eens op de website van DDMA.

Verder wordt het ook steeds belangrijker dat websites met https:// als veilig beschouwd. Dit kunt u regelen met een SSL certificaat. Hiermee wordt vertrouwelijke informatie versleuteld verzonden en kunnen de gegevens niet onderschept worden.

5. Op lokaal niveau adverteren

Het op lokaal niveau adverteren wordt steeds belangrijker. Dit kan bijvoorbeeld via Facebook en met Google Adwords. Met lokale marketing kunt u targeten op een doelgroep die zich in de buurt van uw bedrijf bevindt. Zo kunt u met Google Maps mensen bereiken die bijvoorbeeld op zoek zijn naar een restaurant in de buurt. Met Google kon dit al, maar met Facebook nog niet. Nu kunt u dit ook in Facebook inrichten met Store Visits. Met de doelstelling ‘Winkelbezoeken’ willen ze de kloof tussen online en offline dichten. Op deze manier kan uw doelgroep online onderzoek doen naar een product, maar trekt u ze uiteindelijk naar een fysieke winkel. Bij BDUmedia werken we daarom met offline adverteren, zoals de krant en folders, maar ook met online adverteren, zoals Google Adwords en SEO. Op deze manier helpen we ondernemers om op het juiste moment effectief zichtbaar te zijn bij hun doelgroep.

6. Zet video in

In 2017 werd video al meer ingezet, maar in 2018 wordt het nog populairder. De gebruiker/uw doelgroep heeft hier behoefte aan. Bewegend beeld zegt immers meer dan een afbeelding. U kunt onder andere een bedrijfsvideo maken of een kijkje achter de schermen geven. Een video wordt al snel gezien als een tijdrovende en dure klus, maar u kunt ook (live) video op Facebook inzetten voor bijvoorbeeld een ‘Q&A’.

7. Branded content wordt steeds populairder

Bij Facebook wordt het steeds moeilijker om organisch bereik te creëren. Een optie is daarom om meer te gaan adverteren via dit kanaal, maar u kunt ook kiezen voor branded content. Hierbij wordt er door adverteerders samengewerkt met gevestigde mediabedrijven om waardevolle content te produceren en kopen ze op deze manier het bereik. U kunt ook native advertising kiezen. Hiermee kunt u uw artikel extra promoten onder de bezoekers van de website. De look and feel is meestal overgenomen van de pagina waar het artikel op staat en zorgt er daardoor voor dat de attentiewaarde hoog is.

 

Meer informatie

Mariëlle werkt als Online Marketeer bij BDUmedia en ze is o.a. verantwoordelijk voor het campagnemanagement. Gespecialiseerd in: SEA (Google), SEO, content marketing en social media.