In 5 stappen naar dynamische Facebook productadvertenties

In eerdere blogs vertelden we al dat remarketing een goede manier is om weer onder de aandacht te komen, nadat iemand uw website heeft bezocht. Remarketing via Facebook was alleen nog niet zo eenvoudig: voor elk product maakte u een unieke doelgroep in Facebook aan. Wanneer u een webshop heeft waar u veel diverse producten verkoopt en dus veel verschillende doelgroepen heeft, kost dit veel tijd. Dankzij Facebook Dynamic product Ads is dit voorbij. In dit blog vertellen wij hoe u in 5 stappen kunt starten met het aanmaken van dynamische productadvertenties.  

 

1. Maak een business manager account aan.

Wilt u adverteren op Facebook? Dan is het handig om een business manager account aan te maken. Op die manier kunt u overzichtelijk uw advertenties bijhouden. Extra belangrijk is het wanneer u dynamische advertenties wilt inzetten. Zonder een dergelijk account is dit niet mogelijk.

2. Zorg dat u een productcatalogus hebt

Maak een productcatalogus van de producten waar u mee wilt adverteren. Maak er een duidelijk overzicht van, waar onder andere het volgende instaat: ID, naam, categorie, de link naar product, de afbeeldings-url en beschikbaarheid. De bestandstypen die Facebook ondersteunt zijn: CSV, TSV, RSS XML en ATOM XML. Wanneer dit klaar is, kunt u de productfeed uploaden via uw business manager account.

3. Installeer een Facebook pixel

Deze pixel is een stukje JavaScript-code. De code plaatst u op uw website, zodat u de doelgroepen voor uw advertentiecampagne kunt meten. Dankzij de pixel kunt u de acties volgen die mensen vanaf verschillende apparaten op uw website uitvoeren, zodat u nog betere en effectievere campagnes kunt maken. Plaats de pixel op uw website in de code tussen de tags <head> en </head> van uw webpagina.

4. Maak de advertentie

Dit doet u in Power Editor. Maak een nieuwe campagne. Kies als marketingdoelstelling ‘Verkopen uit productcatalogus’. Daarna kunt u verder gaan en uw doelgroep, plaatsing, budget en planning instellen. U kunt ook aangeven of u een enkele afbeelding wil weergeven of dat u gebruik maakt van een carrousel.5. Optimaliseren 

Net als bij andere (online) advertenties is het belangrijk om minimaal elke week uw advertenties te optimaliseren. Kijk bijvoorbeeld naar de CTR (Click through ratio) om te kijken of dit naar verwachting verloopt. Is dit niet het geval? Dan kan het zijn dat uw advertentie niet interessant en relevant genoeg is voor uw doelgroep. Aan de hand van deze informatie kunt u de advertenties aanpassen.

Hulp nodig?
Vindt u het fijner om dit door iemand anders te laten doen? Of heeft u er simpelweg geen tijd voor? Geen probleem. BDUmedia helpt u graag. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie.

Meer informatie

Wilfred is Product Marketeer bij BDUmedia en houdt zich bezig met het doorontwikkelen van het online portfolio. Specialist in: SEA (Google Adwords), SEO en contentmarketing.