5 stappen om lokaal (nog) beter vindbaar te zijn

Dankzij Search Engine Optimization (SEO) wordt uw website gevonden, zonder te betalen, in verschillende zoekmachines. Wanneer u op de eerste pagina met zoekresultaten wilt staan, is het belangrijk om een hoge relevantiescore te hebben. Dankzij de 5 stappen in dit blog weet u straks waar u moet beginnen en waar u op moet letten.

1. Doe een zoekwoord analyse

Begin met een zoekwoord analyse. Bedenk eerst op welke woorden u gevonden wilt worden en bepaal of deze aansluiten bij uw boodschap. Daarna kunt u verder met de gratis zoekwoordplanner. In deze tool kunt u uw lijst met gewenste zoekwoorden invullen. De resultaten geven u onder andere antwoord op de vragen hoe vaak er op een woord gezocht wordt, wat de concurrentie is en hoe hoog de conversiewaarde is. Hoe hoger de relevantie van het zoekwoord is, hoe beter het is voor de zoekresultaten.

2. Maak de teksten op de website relevant

Na de zoekwoord analyse weet u op welke zoekwoorden u gevonden wilt worden. Dan is het tijd om de zoekwoorden in uw teksten op de website te verwerken. Let wel op dat de teksten niet vol staan met de zoekwoorden. Het is voor de bezoekers niet prettig lezen, maar nog belangrijker is dat Google het overmatig gebruik van zoekwoorden straft. Hierdoor staat uw website alsnog lager in de zoekresultaten. Het is belangrijk is om hier een balans in te vinden en te zorgen voor prettig leesbare en wervende teksten op uw site met de daarin verwerkte zoekwoorden.

3. Maak uw website vrij van blokkades

Bij SEO komt ook een stukje techniek kijken. Blokkades zorgen ervoor dat uw website niet goed wordt geïndexeerd. Zorg bijvoorbeeld voor een correcte URL, laat de URL woorden bevatten waar u op gevonden wilt worden en maak een error 404 pagina. Ook afbeeldingen een relevante naam geven en een ALT-tekst toevoegen is van belang. Wanneer u dit goed op orde heeft, kunnen de zoekmachines uw website beter indexeren en wordt de SEO optimaal benut.  

4. Laat andere websites linken naar uw website

Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd. Linkbuilding heeft twee voordelen. Zo zorgt het ten eerste voor een natuurlijke stroom aan bezoekers naar uw website. Ten tweede heeft linkbuilding een positief effect op uw positie in de zoekmachines. Wanneer andere websites linken naar uw website neemt Google de vermelding mee in de beoordeling van relevantie voor een bepaalde zoekopdracht. Hier komt ook relevantie bij kijken. Wanneer het onderwerp van de website niet relevant is, helpt het niet bij de positie en kan u gestraft worden door Google. Als bakker kunt u bijvoorbeeld wel linken naar een sportvereniging die u sponsort of naar websites/artikelen met onderwerpen die aansluiten bij uw werk als bakker.

5. Vergeet social media niet

Er zijn verschillende theorieën over het wel of niet bijdragen aan een hogere positie binnen Google van social media. Toch is het belangrijk om social media in te zetten, zodat u vindbaar bent. Zo zorgt het delen van links over uw bedrijf voor een betere vindbaarheid. Wanneer uw volgers een bericht liken, retweeten of delen draagt dit bij aan de zichtbaarheid en vindbaarheid, aangezien het bericht dan ook in beeld komt bij mensen die u niet volgen.

Link tussen SEO en Adwords

Ondernemers verwachten vaak wonderen van SEO. In Google komen Adwords resultaten boven de organische resultaten te staan. Dit betekent dat het kan zijn dat uw doelgroep eerst de vier Adwords advertenties ziet en dus niet verder kijkt naar organische resultaten. Goed om te weten is dat SEO altijd belangrijk is. Zowel voor de organische resultaten, maar ook bij het inzetten van Google Adwords. Zonder relevantie van uw website scoort een campagne in Google Adwords minder goed.

Meer weten over SEO?

Wilt u op een voordelige manier een optimaal bereik? Kijk hier voor meer informatie. BDUmedia helpt u graag.

Meer informatie aanvragen

Mariëlle werkt als Online Marketeer bij BDUmedia en ze is o.a. verantwoordelijk voor het campagnemanagement. Gespecialiseerd in: SEA (Google), SEO, content marketing en social media.