“We gaan niet meer online, we leven online”

Woensdag 21 juni organiseerde BDUmedia in samenwerking met Google Nederland een Online Marketing Event in Amsterdam. Deze middag werd een enthousiaste groep ondernemers geïnspireerd op het gebied van de laatste ontwikkelingen en trends op het gebied van Online Marketing en hoe lokale ondernemers dit succesvol kunnen inzetten.

Google Nederland – succesvol zijn in een wereld met micro momenten

Floris van de Peppel, werkzaam bij Google, begint deze middag met een intro over Google en gaat verder over mobiel en micro moments. “We gaan niet meer online, we leven online”. Zo zijn er verschillende momenten waarbij we niet zonder onze mobiel kunnen. ‘I-want-to-know moments’, waarbij consumenten informatie zoeken om iets te weten te komen op hun mobiel. Dit is ook van toepassing bij ‘I-want-to-go moments’. Meer dan 80 procent zoekt via hun mobiele telefoon een fysieke winkel. Daarnaast zijn er ‘I-want-to-do moments’. 91 procent van de smartphone gebruikers pakt zijn of haar mobiel voor ideeën wanneer ze iets leuks willen doen. Tot slot zijn er ook nog de ‘I-want-to-buy moments’, waarbij meer dan 80 procent van de smartphone gebruikers hun mobiel raadplegen om te helpen bij een beslissing in de winkel.  

 

Floris benadrukt in zijn presentatie het gebruik van mobiel en hoe belangrijk het is om ook daar goed zichtbaar te zijn als lokale ondernemer. Want wist u dat mensen gemiddeld 220 keer per dag op de mobiel kijken? Een jaar geleden was dit nog maar 150 keer. Hierbij legt hij uit de meeste keren het voor adverteerders niet interessant is om zichtbaar te zijn, maar als de intentie er is om informatie over een ondernemer of product op te zoeken of iets aan te schaffen, is het wel belangrijk. Ook gaat hij in op succesvol zijn in een wereld met micro momenten. Want hoe zorgt u dat u op de juiste plaats, op het juiste moment aanwezig bent? Een paar tips die hij geeft:

    • Wees aanwezig: via een website, print advertising, bannering en/of Facebook
    • Wees relevant: met bijvoorbeeld Adwords advertenties, maar ook met uw website. De meeste websites zijn passief. Zorg altijd, via elk kanaal, de nodige actie zichtbaar is binnen 3 seconden.
    • Wees snel: een snelle laadtijd van de website, consumenten haken snel af
    • Connect the dots: meet alles door! Maak gebruik van Google Analytics om resultaten te zien en campagnes te optimaliseren. Tip: bij BDUmedia krijgt u van elke campagne een duidelijk en handig rapport met de resultaten. 

De basis hierbij is om altijd zichtbaar te zijn voor uw doelgroep. Bijvoorbeeld via het inzetten van krantenadvertenties, advertorial, Google Adwords en Facebook advertising.

 

Floris van de Peppel geeft zijn presentatie

Krantenadvertenties en online: vrienden of vijanden?

In de presentatie van Wolter kunnen we de conclusie trekken dat Online en Print vrienden zijn. Geen vijanden. Ieder marketingkanaal heeft zijn eigen functie. Dat wordt uitgelegd via het See, Think, Do, Care model.

‘See-Think-Do-Care’ model

 

Zo zijn er verschillende momenten wanneer mensen uw advertentie zien. Een voorbeeld: in de ´See´ fase zien ze uw advertentie in de krant. Daarna zien ze uw advertentie in de ´Think´ fase online, wanneer ze actief zoeken naar verdere informatie over het product. Hierdoor worden ze getriggerd om zich naar de ´Do´ fase te begeven. Daarbij bevindt iedere doelgroep zich ergens anders.

De succesvolle middag, waarbij 40 ondernemers aanwezig waren, sluiten we gezellig af met een borrel.

Wolter legt uit over de rol van Print en Online

 

Nog wat leuke feitjes over Google
  • wist u dat Google ooit is gestart in een schuur van 1 van de oprichters?
  • Dat ze zich eerst op de gebruikers hebben gericht en daarna pas gekeken hoe ze daarmee geld kunnen verdienen?
Interesse volgend event

Wilt u bij ons volgende Online Marketing Event aanwezig zijn? Schrijf u dan hieronder in en u ontvangt als eerste de mogelijkheid om u op te geven.



Martijn Pater is marketing manager bij BDUmedia en samen met het marketing team is hij iedere dag bezig om met lokale ondernemers te communiceren en kennis met hen te delen.