5 redenen waarom een advertorial zoveel impact heeft

Een advertorial is een advertentie verwerkt in een editorial. Dit betekent dat als uw doelgroep een advertorial leest, het lijkt alsof ze een redactioneel artikel lezen. Ook al staat er boven altijd – Advertorial -; het valt in mindere mate op dat het om een advertentie gaat. Dit komt door de leeservaring en de nuttige informatie die erin wordt gemeld. Maar wat is nog meer de kracht van een (online) advertorial? In dit blog leest u daar meer over.  

1. Meer informatie kwijt over product, dienst en/of bedrijf

Waar u bij een advertentie maar vrij weinig tekst kwijt kunt en er meer met beeld gewerkt wordt, heeft u in een advertorial meer ruimte voor tekst. Dit komt doordat het lijkt alsof ze een redactioneel stuk lezen. In een advertorial communiceert u een commerciële boodschap, maar verpakt u die boodschap in een nuttig en informatief artikel. Zo kunt u meer informatie kwijt over een product, dienst en/of uw bedrijf. Zorg er wel voor dat de advertorial nieuwswaarde heeft, inspeelt op de actualiteit en/of de behoefte van de lezer.    

2. Volledig invloed op de tekst

Anders dan bij een nieuwsitem heeft u de volledige controle over een advertorial. U bepaalt zelf wat er wel in komt te staan en wat niet. Op deze manier weet u zeker dat uw boodschap op de juiste manier wordt gecommuniceerd.

3. U overtuigt de klant

Een advertentie is vooral goed om aandacht te vestigen op uw product en/of dienst en uw doelgroep te bereiken om interesse op te wekken. Met een advertorial gaat u een stapje verder. Door de nuttige informatie die erin staat, kunt u beter inspelen op de interesse van uw (potentiële) klant in uw product en/of dienst. Daarmee is een advertorial uitermate geschikt om (potentiële) klanten te overtuigen om voor u te kiezen voor zijn of haar aankoop.

4. Geloofwaardigheid

Doordat mensen de advertorial als artikel lezen en de informatie als nuttig beschouwen , geloven ze eerder uw boodschap dan wanneer ze een advertentie lezen. Belangrijk hierbij is om goed te kijken naar de opmaak van de advertorial en de boodschap. Schrijf het als een artikel die gebaseerd is op feiten en overdrijf niet. Vermijd hierbij het vertellen over hoe goed uw product of dienst is.

5. Versterk de advertorial door deze online en offline te plaatsen

De meest bekende advertorial is die in de krant en/of tijdschrift. Wat veel mensen niet weten is dat een advertorial online ook veel gelezen wordt. Zo kunt u bijvoorbeeld op alle nieuwssites van BDUmedia een advertorial plaatsen. Als u deze online en offline plaatst, versterkt het de boodschap en de zichtbaarheid. Als u voor een online advertorial kiest, komt er een link naar de website van uw product en/of dienst. Dit draagt bij aan de vindbaarheid van uw website in Google, doordat de nieuwswebsites hoog gewaardeerd worden door Google.

Hulp nodig?

Een advertorial is niet eenvoudig om te schrijven. Om het zo effectief mogelijk in te zetten, heeft BDUmedia gespecialiseerde copywriters die u hier graag bij helpen. Vraag hier vrijblijvend meer informatie aan.  

Meer informatie

Martijn Pater is marketing manager bij BDUmedia en samen met het marketing team is hij iedere dag bezig om met lokale ondernemers te communiceren en kennis met hen te delen.