Chat with us, powered by LiveChat

7 tips om rendabel te adverteren met Google Adwords

Met Google Adwords adverteert u waar uw doelgroep is. U kunt onder andere een tekstadvertentie plaatsen bij zoekopdrachten of een banner op relevante websites. Maar hoe zorgt u ervoor dat u zichtbaar bent op het juiste moment en bij de juiste doelgroep, maar tegen zo laag mogelijke kosten? BDUmedia helpt u graag en geeft 7 tips hoe u rendabel kunt adverteren met Google Adwords.

1. Bepaal een doelstelling

Ga niet zomaar een campagne inrichten. Google Adwords op een goede manier inrichten is al moeilijk genoeg, laat staan wanneer u geen doelstelling heeft. Bepaal daarom voordat u gaat beginnen een concrete doelstelling. Ga verder dan alleen ‘meer sales realiseren’, maar denk ook aan maximale kosten per klik of de gewenste conversie.

2. Onderzoek het zoekgedrag van uw doelgroep

Kijk met de keyword planner eens naar zoektermen waar u op gevonden wil worden. Met deze planner kunt u testen met verschillende zoekwoorden en het resultaat daarvan bekijken. Wordt er op dat woord gezocht? Of is de concurrentie juist zo groot dat uw kosten hoger zijn dan bij een meer uniek zoekwoord? Het is belangrijk om hierin een middenweg te vinden. Het uitzoeken hiervan is een tijdrovende klus, maar is het uiteindelijk meer dan waard.

3. Richt een campagne goed in

Bij het inrichten van een campagne kunnen er diverse dingen misgaan. Gebruikt u bijvoorbeeld wel de juiste kanalen en de juiste zoekwoorden? Maakt u gebruik van uitsluitingswoorden? Bij het niet juist inrichten kan het gevolg zijn dat u gevonden wordt op zoektermen waar u helemaal niet op gevonden wil worden. De conversie daalt of u betaalt teveel voor een klik. Op die manier bestaat de kans dat het uiteindelijke resultaat niet opweegt tegen de advertentiekosten.

4. Zorg voor een hoge kwaliteitsscore

Bij de prestaties van Adwords is de kwaliteitsscore van grote invloed op de prestatie. Wanneer de score hoog is, zijn de kosten per klik lager. Er zijn drie factoren die uw kwaliteitsscore bepalen:

  • Verwachte klikfrequentie
  • Advertentierelevantie
  • Ervaring op bestemmingspagina

De verwachte klikfrequentie voorspelt hoe groot de kans is dat er op uw advertentie wordt geklikt wanneer iemand zoekt op het opgegeven zoekwoord. Met de advertentierelevantie kunt u zien hoe sterk het opgegeven zoekwoord overeenkomt met de boodschap in uw advertentie. Er wordt gekeken of de advertentie direct relevant is als iemand op uw zoekwoord zoekt. Bij de ervaring op de bestemmingspagina kijkt Google naar hoe relevant en nuttig deze pagina is. Pagina’s met een hoog waarderingscijfer zijn over het algemeen overzichtelijk ingedeeld en bevatten tekst die gerelateerd is aan de zoektermen van een gebruiker.

5. Optimaliseren

Na ongeveer twee weken kunt u zien hoe uw campagne presteert. U kunt dan naar aanleiding van uw doelstellingen de campagne gaan optimaliseren. Zo kunt u de advertentie (nog) beter afstemmen op het bezoekersgedrag op uw website en uw advertenties op andere zoekwoorden laten vinden. Pas na enkele keren de advertenties te optimaliseren kunt u beslissen of Adwords voor u werkt of niet.  

6. Ga niet voor een te korte looptijd

Bepaal niet te snel of een advertentie via Adwords rendabel is voor u of niet. Het kan ongeveer drie maanden duren voordat u dit kunt bepalen. Geef het de tijd en pas tussendoor tip 5 toe.

7. Koppeling met Google Analytics

Door het koppelen van Adwords met Google Analytics kunt u eenvoudig de resultaten van uw campagne bekijken. Bij ‘Kanalen’ ziet u Adwords als bron staan. Met Analytics kunt tevens goed zien welke pagina’s uw bezoekers bekijken en waar ze afhaken. Dankzij deze koppeling kunt u uw campagne nog beter optimaliseren.

Hulp nodig?

Sinds begin maart mag BDUmedia zich officieel Google Partner noemen. Dit betekent dat er bij BDUmedia verschillende media adviseurs Google gecertificeerd zijn en daardoor uitstekende kennis hebben van zaken rond het inrichten, beheren en/of optimaliseren van uw campagne in Google Adwords. Op deze manier weet u zeker dat uw budget optimaal wordt ingezet. Dus komt u er niet uit? Of laat u het liever aan een professional over? Vraag dan vrijblijvend meer informatie aan of maak gebruik van onze gratis quickscan voor uw huidige campagne.

Meer informatie aanvragen

Wilfred is marketing manager bij BDUmedia en samen met het marketing team dagelijks bezig om het productportfolio en onze eigen mediamerken te blijven ontwikkelen.