Chat with us, powered by LiveChat

6 tips voor succesvolle Facebook advertenties

Het nieuwe jaar is begonnen. Wellicht maakt u al gebruik van Facebook advertenties of wilt u dat dit jaar gaan proberen. Wij hebben een aantal tips op een rij gezet om u daarbij te helpen. Adverteren op Facebook geeft u de mogelijkheid om met ieder budget resultaat te halen. In eerdere blogs hebben we al aangegeven welke soort advertenties er zijn en wat u allemaal kunt instellen, zoals leeftijd, prijs per klik en demografische gegevens. In dit blog gaan we in op wat een Facebookadvertentie succesvol maakt.

 

Tip 1. Maak het visueel aantrekkelijk

Een belangrijk punt is om een afbeelding in uw advertentie te gebruiken die er goed uitziet en de aandacht trekt. Het moet visueel aantrekkelijk zijn om naar te kijken, bijvoorbeeld met lachende mensen en het gebruik van de juiste kleuren. Denk hierbij aan de psychologie van kleuren, maar houdt er ook rekening mee dat Facebook zelf voornamelijk blauw gebruikt. Val op met een andere kleur. Om het goed af te werken, is het ook aan te raden om te letten op de grootte van de afbeelding en de hoeveelheid tekst die er in staat. Facebook hanteerde altijd een 20% tekst en 80% afbeelding regel, maar dit is aangepast. Facebook beoordeelt nog steeds op weinig tekst, maar tegenwoordig is de klik per prijs bij meer tekst hoger. In sommige gevallen wordt de advertentie alsnog afgekeurd.

Tip 2. Zorg dat uw advertentie relevant is

Als u Facebook advertising in gaat zetten, is een belangrijk punt de relevantie. Net als bij Google Adwords wordt uw advertentie beoordeeld op o.a. de kwaliteit van de bestemmingspagina. Hoe relevanter de bestemmingspagina, hoe hoger de relevantie score en hoe beter uw advertentie scoort bij uw doelgroep.

Tip 3. Creëer een Call-to-Action

Maak het voor uw doelgroep aantrekkelijk om te klikken op uw advertentie door middel van een oproep tot actie. Geef bijvoorbeeld een x aantal procent korting of geef aan dat de actie bijna stopt. Zorg in deze oproep voor urgentie en schaarste, zodat ze het gevoel krijgen dat ze ‘moeten’ klikken.

 

Succesvolle Facebook advertentie

 

Afbeelding 1. Relevante bestemmingspagina en een Call-to-Action

Tip 4. Maak gebruik van video advertising

Naast het feit dat de advertentie met video groot in de tijdlijn verschijnt en daardoor goed opvalt, krijgt uw doelgroep ook meer binding met het bedrijf. Nog een paar andere voordelen: een filmpje straalt meer uit, zegt meer dan 1000 woorden en wordt tot 10 keer vaker gedeeld.

Tip 5. Ga voor lokale Facebook advertenties

Heeft u een fysieke winkel? Of een dienst die voornamelijk bestemd is voor een regio? Maak dan een specifieke doelgroep en target op uw locatie. U kunt verschillende advertenties maken, zodat ze op verschillende manieren worden getriggerd om iets met de advertentie te doen.

 

Succesvolle lokale facebook advertentie

Afbeelding 2. Lokale Facebook advertentie

Tip 6. Eis de aandacht op met een goede kop

Tot slot een van de belangrijkste tips: zorg voor een goede en pakkende kop. Wanneer dit ontbreekt, haakt uw doelgroep direct af en kijken ze niet meer naar uw advertentie. Trek bijvoorbeeld de aandacht met humor, rijm of metaforen in de kop.

Hulp

Wilt u hulp bij het maken van goede Facebook advertenties? BDUmedia helpt u graag! Neem hier vrijblijvend contact met ons op.

Wilfred is Coördinator Online bij BDUmedia. Hij houdt zich o.a. bezig met het doorontwikkelen van het online portfolio. Specialist in: SEA (Google Adwords), SEO en contentmarketing.