Chat with us, powered by LiveChat

DE BELANGRIJKSTE TRENDS VOOR LOKALE MARKETING IN 2017

Het einde van 2016 is in zicht. Tijd om vooruit te kijken naar 2017! Wellicht heeft u al plannen voor het nieuwe jaar voor uw bedrijf. Weet u al hoe u deze plannen straks overbrengt naar uw doelgroep anno 2017? We hebben voor u 7 marketing trends om in de gaten te houden en we vertellen hoe u deze het beste kunt toepassen.

Trend 1. Facebook Advertising

Facebook groeit nog steeds. Daarom liggen hier veel kansen voor lokale ondernemers die hun doelgroep willen aanspreken. Wilt u uw naamsbekendheid vergroten dan biedt Facebook een gigantisch bereik. Wilt u juist een specifieke doelgroep bereiken, dan zijn de segmentatie mogelijkheden van Facebook ideaal. Er zijn nog relatief veel ondernemers die nog geen of weinig gebruik maken van Facebook advertising. Dat betekent waarschijnlijk dat (een aantal van) uw concurrenten dat ook nog niet doet. Een uitgelezen kans voor u om zich te onderscheiden op het grootste social platform.

Er zijn meerdere advertentiemogelijkheden binnen Facebook, zo kunt u een advertentie plaatsen in de nieuwsfeed, maar ook rechts bovenaan de pagina. Ook remarketing is interessant, een nog maar weinig gebruikte optie door lokale ondernemers. Wanneer iemand oriënteert naar een product/dienst op uw website, krijgt deze persoon op Facebook deze product/dienst terug te zien door middel van advertenties. Zo houdt u de aandacht vast van potentiële klanten die in u geïnteresseerd zijn.

Trend 2. Printadvertenties belangrijk op lokaal niveau

Uit onderzoek van de NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia), in samenwerking met het GfK, blijkt dat de huis-aan-huis-krant nog steeds een belangrijke nieuwsbron is. Vooral op lokaal niveau. Daarnaast komt uit het onderzoek naar voren dat een hoog percentage van de lezers aankopen doet of een dienst inschakelt naar aanleiding van de advertentie in de krant. Dit betekent dat printadvertenties gezien worden en relevant zijn. Wist u dat BDUmedia bovengemiddeld scoort in het onderzoek ten opzichte van de andere uitgevers met een bereik van 84,6 procent (gemiddelde van alle BDUmedia nieuwsbladen)? Lees hier meer over het onderzoek.

Trend 3. E-mailmarketing is nog steeds succesvol

E-mailmarketing is voor veel bedrijven een succesvol marketingmiddel. Naast de uitstekende ROI (return on investment), is het vaak ook betaalbaar.

Het geheim voor een succesvolle e-mailmarketing campagne is het aanbieden van waardevolle en relevante informatie. Dit betekent niet alleen maar proberen te verkopen. Zo zorgt u ervoor dat geïnteresseerden uw informatie waarderen, blijven lezen en dat ze een sterkere relatie met uw organisatie krijgen. En nog belangrijker: het zorgt voor meer conversies.

Trend 4. Inspelen op de mobiele apparaten wordt nóg belangrijker

Tegenwoordig is de smartphone niet meer weg te denken, maar ook tablets worden veel gebruikt. Daarom is het hebben van een mobiele website in 2017 onmisbaar. Daarnaast worden de mogelijkheden om te adverteren op mobiele apparaten ook steeds belangrijker. Google speelt hier goed op in met speciale advertenties. Zo kunt u bij Google Adwords gebruik maken van extensies. Het toevoegen van extensies is een functie waarmee u bij uw advertentie aanvullende informatie kunt toevoegen, zoals adres, beoordelingen van uw bedrijf, contactgegevens en uw telefoonnummer. Dit laatste zorgt ervoor dat u bij adverteren op mobiele apparaten zelfs direct gebeld kan worden door een consument. Daarnaast wordt de tekst speciaal opgemaakt: op deze manier is de advertentie op klein formaat te lezen en wordt de tekst niet afgebroken. Ook bij Facebook advertising wordt er rekening gehouden met de mobiele apparaten. Bij het inplannen van nieuwe advertenties kunt u zien hoe het bericht eruit ziet.

Trend 5. Haal meer uit social media

Social media blijft ongekend populair en wordt zelfs steeds meer gebruikt, hier liggen nog veel kansen voor ondernemers. Naast het zenden vanuit de kanalen is er namelijk nog veel meer mogelijk! Zo kunt u communiceren met uw (potentiële) klant via Messenger of reactie geven op vragen/opmerkingen onder uw geplaatste bericht. U kunt ook naar de statistieken kijken. Op die manier kunt u testen wat de beste dag en tijd is om iets te zenden, hoe mensen op het bericht reageren en om te testen welk type bericht het beste werkt voor uw doelgroep. Uiteindelijk kan dit kan voor meer verkoop en/of meer winkelbezoek zorgen.

Trend 6. Hyper-Local Marketing

Hyper-Local Marketing is een Engelse term die wordt gebruikt om aan te duiden dat het gaat om met de individu in verbinding te staan. Hier gaat het niet om het inspelen op iemands locatie, op elk moment van de dag. Het gaat hier om de vragen: wat is de behoefte? Hoe kunt u helpen? Is de informatie over uw bedrijf makkelijk te vinden en welke reputatie heeft uw bedrijf eigenlijk op lokaal niveau? Plaats bijvoorbeeld een advertentie in de lokale krant, zodat u een band opbouwt met de inwoners en ze zich bewust zijn van uw bedrijfsnaam en de producten/diensten die u aanbiedt. Of kies ervoor om samen te werken met niet-concurrerende bedrijven en organiseer een wedstrijd of evenement. Dit creëert een meer betrokken doelgroep en een samenwerking werkt voor u beide als extra stimulans van verkoop.

Trend 7. Alleen kwaliteit overleeft

Steeds meer organisaties maken gebruik van blogs, social media en e-mailmarketing. Veel van deze informatie wordt alleen maar geschreven om iets te zenden. Dit zorgt voor het verspreiden van veel niet relevante informatie en infobesitas. Infobesitas is het overstelpt worden door allerlei soorten informatie en dit zorgt vervolgens weer voor dat we ook voortdurend op zoek zijn naar nieuwe informatie. Doordat consumenten kieskeuriger zijn en er informatie in overvloed is, wint kwaliteit het van kwantiteit in 2017. Wat u schrijft moet onderscheidend en relevant zijn.

Meer informatie

BDUmedia denkt graag met u mee over de perfecte marketingmix voor uw bedrijf in 2017. Maak hier een afspraak met een van onze media adviseurs.

Anne werkt als e-commerce marketeer bij BDUmedia en ze is o.a. verantwoordelijk voor vacatures, Regiotreffers en andere e-commerce toepassingen.