Chat with us, powered by LiveChat
Tips inzetten marketing feestdagen

9 tips hoe u optimaal uw lokale marketing inzet rond de feestdagen

Voor de meeste bedrijven, zeker retailers, is december een belangrijke maand om extra omzet te realiseren. Hierbij is het inzetten van lokale marketing van groot belang. Omdat deze maand al druk genoeg is, hebben wij een aantal tips op een rijtje gezet.

Tip 1. Zorg dat visueel alles op orde is

Voordat u begint met de marketinguitingen, is het belangrijk om te zorgen dat u visueel alles op orde heeft. Is de afbeelding die u wilt gebruiken in de juiste sfeer? Zorgt het voor herkenning? Als dit helemaal oké is, kunt u starten!

Tip 2. Maak gebruik van social media

Steeds meer generaties zijn te vinden op social media. Ze maken gebruik van o.a. Facebook, Twitter en LinkedIn. Via social media delen mensen sneller een actie en/of product met hun netwerk. Op die manier creëert u meer bereik.

Tip 3. Maak een Facebook advertentie

Juist in deze periode is het (nog meer) van belang om gerichte marketing in te zetten. Via Facebook advertising kunt u advertenties tonen aan mensen die bepaalde pagina’s op de website hebben bezocht. Naast het selecteren van de doelgroep op bijvoorbeeld woonplaats en leeftijd, kunt u ook een klantenbestand uploaden. Hierdoor ziet deze groep klanten op Facebook de advertentie, maar mensen met dezelfde interesses/eigenschappen zien dit ook.

Tip 4. Zet een Google Adwords campagne in

Maak speciaal voor deze maanden een Adwords campagne aan. Bijvoorbeeld met een leuke actie, producten die u graag onder de aandacht wil brengen of producten die populair zijn om te geven.

Tip 5. Ga voor remarketing

Als u gebruik maakt van Adwords en Facebook kunt u gebruik maken van remarketing. Wanneer iemand oriënteert naar een product op uw website, krijgt deze persoon op andere websites relevante advertenties te zien met het product waar ze naar hebben gekeken. Op deze manier verhoogt u de kans dat bezoekers terugkeren naar uw website.

Tip 6. Maak gebruik van print advertenties

Zet ook zeker offline kanalen in, zoals printadvertenties of een advertorial. Op die manier bereikt u lokaal een grote groep consumenten. Begin een paar weken van tevoren met een laag budget. Zo komt u onder de aandacht bij uw doelgroep en worden ze zich bewust van het bestaan en/of geattendeerd op uw bedrijf. Vervolgens kunt u een hoger budget inzetten in de weken die voor u het belangrijkst zijn. Probeer hiermee mensen te overtuigen dat ze naar uw winkel moeten komen. Doe dit bijvoorbeeld met acties, kortingen en/of nieuwe producten.

Tip 7. Stuur een nieuwsbrief

Door een nieuwsbrief te versturen, maakt u optimaal gebruik van uw klantenbestand. Stuur een nieuwsbrief die bijvoorbeeld helemaal is ingericht in de kerstsferen. Zet hier een of aantal aanbiedingen in en trigger de mensen om een aankoop te doen.

Tip 8. Maak een landingspagina

Zorg voor een goede landingspagina als u een campagne draait, bijvoorbeeld in kerstsfeer. Ga voor een tijdloze kerstpagina, zodat u deze volgend jaar weer kunt gebruiken. U zet simpelweg de pagina offline en volgend jaar rond deze tijd weer online.

Tip 9. Zorg voor een mobiele website

Een aankoop doen of oriënteren via de smartphone wordt steeds populairder. Daarnaast zijn hier advertenties op Google en Facebook ook zichtbaar op. Zorg daarom dat uw website responsive is. Zo ziet uw mobiele website er hetzelfde uit als uw desktop website. Het grote voordeel hiervan is, naast de gebruiksvriendelijkheid, dat wanneer uw mobiele website responsive is u hoger in de zoekresultaten van Google staat.

Meer informatie

Wilt u ook meer klanten tijdens de feestmaand? Maar weet u niet waar u moet beginnen? BDUmedia helpt graag! Neem hier vrijblijvend contact op.

Mariëlle werkt als Online Marketeer bij BDUmedia en ze is o.a. verantwoordelijk voor het campagnemanagement. Gespecialiseerd in: SEA (Google), SEO, content marketing en social media.