Chat with us, powered by LiveChat

5 tips hoe online en offline marketing elkaar kunnen versterken

Goed nieuws voor winkeliers: bijna driekwart van de Nederlanders denkt dat in de toekomst fysieke

winkels niet overbodig zijn. Toch wordt er steeds vaker via mobiel en/of tablet gekocht. De toekomst van het winkelen zal in de combinatie van online en offline liggen. Dit blijkt uit onderzoek van Ruigrok NetPanel.

Dezelfde combinatie geldt voor de inzet van uw lokale marketing. Ook hier is een zorgvuldig afgestemde mix tussen online en offline adverteren het meest effectief. Omdat online en offline marketing niet meer zonder elkaar kunnen, geven wij u een aantal tips hoe u het meest uit beide kanalen kunt halen.

Tip 1. Wees niet bang om online en offline te combineren

Op lokaal gebied komen de klanten uit uw omgeving, daarom is het extra belangrijk dat u daar goed zichtbaar bent. Stel dat u een aanbieding onder de aandacht wil brengen bij uw doelgroep en twijfelt over hoe u dit het beste kunt doen. Als u kiest voor één kanaal, dan zien uw (potentiële) klanten de aanbieding een keer en vergeten ze het. Wanneer u kiest om een advertentie in het lokale nieuwsblad en een Facebookcampagne te combineren, is de kans groot dat ze u eerst bijvoorbeeld offline zien en daarna online. Doordat uw doelgroep de aanbieding ziet via verschillende kanalen en de boodschap herhaald wordt, blijft deze beter in het geheugen hangen. Het resultaat: online en offline versterken elkaar, waardoor de impact van uw campagne groter is dan wanneer u slechts één kanaal inzet.

Tip 2. Zorg voor een consistente winkelervaring

Consumenten willen graag via elk kanaal dezelfde winkelervaring hebben en maken geen onderscheid in online/offline. Kies er daarom voor dat uw website dezelfde uitstraling heeft als de winkel. Dit roept herkenning op en als ze op uw website een fijn gevoel ervaren, krijgen zij ook een positief beeld over uw winkel .

Tip 3. Online vindbaar = offline ook beter vindbaar

Steeds meer mensen oriënteren zich eerst online, voordat ze naar de winkel gaan. Dit kan voordelen bieden voor uw winkel. Tegenwoordig willen consumenten niet lang zoeken naar een winkel. Als u online goed vindbaar bent, is het voor de consument een makkelijke keuze om een kijkje te nemen op uw website. Vanuit daar kunt u hem triggeren om een aankoop te doen of naar de winkel te komen. Op deze manier blijft u uw concurrent voor. Om online vindbaar te zijn kunt u kiezen voor het gebruik van Google Adwords, vaak gebruikte zoekwoorden plaatsen op uw website (SEO) en u kunt bijvoorbeeld kiezen voor online adverteren met banners. Dankzij deze opties blijft u onder de aandacht, bent u goed vindbaar en het grote voordeel: het is betaalbaar.

Tip 4. Verstuur een nieuwsbrief

Wist u dat meer dan de helft van de Nederlanders juist reclame via de mail wil ontvangen? Op deze manier zijn de mensen namelijk in staat om te lezen wat en wanneer zij willen. Verstuur daarom een keer in de maand een nieuwsbrief. Er zijn eenvoudige systemen, zoals Mailchimp, waarmee u gratis kunt starten. U kunt hier een sjabloon maken in uw huisstijl met een vaste indeling. Dit zorgt ervoor dat u zich niet elke keer hoeft in te spannen voor de opmaak van de nieuwsbrief. Begin eenvoudig: stuur maandelijks leuke aanbiedingen of nieuwtjes over uw winkel. Zo houdt u contact met uw klant en maakt u optimaal gebruik van uw klantenbestand.

Tip 5. Gebruik social media

Denk niet dat alleen de jongere generatie online aanwezig is. Steeds meer generaties zijn o.a. ook op Facebook te vinden. Kies daarom bijvoorbeeld voor lokale Facebook-advertising. Dit systeem wordt steeds uitgebreider. U kunt hier o.a. aangeven in welke regio u wilt adverteren, welke leeftijdsgroep u wilt bereiken en wat de interesses zijn van uw potentiële klanten.

Naast dat u uw advertentie kan laten aansluiten op doelgroep, zijn er nog meer voordelen om via Facebook te adverteren. Doordat iedere generatie aanwezig is en er alleen al in Nederland 9,6 miljoen gebruikers zijn, heeft u met Facebook een groot bereik. Daarnaast komen gebruikers die u nog niet kennen, zonder moeite in aanraking met uw winkel. Dit zorgt voor meer zichtbaarheid van uw website: ze kunnen op de link klikken voor meer informatie. Kortom, Facebook biedt u enorm veel mogelijkheden om lokaal uw doelgroep te bereiken.

Laat BDUmedia u helpen!

Wilt u meer weten? Of weet u niet waar u moet beginnen? BDUmedia helpt u graag, zowel bij uw online- als uw offline marketing uitingen. Neem hier vrijblijvend contact met ons op.

Anne werkt als e-commerce marketeer bij BDUmedia en ze is o.a. verantwoordelijk voor vacatures, Regiotreffers en andere e-commerce toepassingen.