Chat with us, powered by LiveChat

Hoe belangrijk is lokale vindbaarheid?

Sinds de opkomst van de smartphone is er een hoop veranderd in zowel het medialandschap als in het gedrag van mensen. Ga maar eens na: Hoe vaak kijkt u zelf dagelijks op uw telefoon? En mensen in uw omgeving? Uw kinderen, kleinkinderen, neefjes of nichtjes? Voor de meeste mensen zal het antwoord zijn dat zij erg vaak mensen met hun smartphone in hun handen zien. Heeft u wel eens gelet op jongeren? Wanneer u hen bijvoorbeeld een moeilijk vraag stelt, dan is er een grote kans dat zij direct hun smartphone pakken om het antwoord op de vraag te vinden. Mensen zijn steeds meer geneigd om antwoorden te vinden door ernaar te zoeken op hun smartphone, dan dat zij antwoorden weten.

Lokaal online vindbaar

Deze ontwikkeling heeft voor u als ondernemer zeer grote gevolgen. Doordat mensen steeds meer gewend zijn dat hun smartphone het antwoord heeft op hun vragen, zijn zij ook steeds meer gewend om te zoeken met hun smartphone. Uw potentiële klanten zoeken hoogstwaarschijnlijk steeds minder naar uw producten of naar uw winkel door naar de stad te fietsen en daar te zoeken naar het product dat zij willen. Zij pakken hun smartphone, zoeken het product dat ze willen hebben en zoeken vervolgens op hun smartphone in welke winkel in de buurt zij dit product kunnen kopen. Uit onderzoek van Google is gebleken dat in 2015 het aantal mobiele zoekopdrachten dat is uitgevoerd, met betrekking op ‘iets vinden in de buurt’, is verdubbeld ten opzichte van 2014.

De cijfers

Dat het aantal lokale zoektermen is verdubbeld ten opzichte van 2014 zegt an sich natuurlijk nog niet zoveel. Daarom deed Google in 2015 onderzoek naar ‘lokale zoekers’, en wat bleek? Ruim 50% van de zoekers die op een lokale zoekterm zocht, bezocht binnen een dag een winkel die zij hadden gevonden op hun smartphone.

Wees vindbaar voor uw lokale klanten

Voor u als lokale ondernemer liggen hier ontzetten veel kansen. Dit is dé kans voor u om grote landelijke ondernemers af te troeven; deze ‘lokale zoekers’ zijn namelijk op zoek naar uw winkel, want uw winkel is in de buurt! En wanneer u goed gevonden wordt op lokale zoektermen dan weet u dus dat u 50% kans maakt dat degene die u met een lokale zoekterm vindt, binnen een dag in uw winkel staat.

Hoe staat u ervoor met betrekking tot lokale zoektermen? Als u op uw smartphone zoekt naar de producten die u aanbiedt in combinatie met uw plaatsnaam, hoe hoog staat u dan in Google? En is uw website wel geschikt om op mobiel goed zichtbaar te zijn? Wij brengen dit soort zaken graag voor u in beeld. Wij voeren een gratis websitescan voor u uit en kunnen u helpen om te scoren op deze lokale zoektermen. Heeft u interesse? Neem dan direct vrijblijvend contact op!

 

Wilfred is marketing manager bij BDUmedia en samen met het marketing team dagelijks bezig om het productportfolio en onze eigen mediamerken te blijven ontwikkelen.