Chat with us, powered by LiveChat

5 tips voor effectieve advertenties op Facebook

Steeds meer lokale ondernemers raken geïnteresseerd in de mogelijkheden die Facebook te bieden heeft. Ze gaan testen met het opzetten van een bedrijfspagina en proberen steeds meer likes te verzamelen. Wist u dat maar 10% van uw pagina-likers de berichten op uw pagina ziet? Omdat het zogenoemde organische (onbetaalde) bereik van uw Facebook berichten steeds minder wordt, loont het absoluut de moeite om te starten met Facebook advertising. Op deze manier kunt u zeer gericht uw doelgroep bereiken op basis van interesses, leeftijd, geslacht en locatie. Het starten met Facebook advertising is niet voor iedereen even gemakkelijk. Om u op weg te helpen volgen hieronder 5 tips voor effectieve Facebook advertenties!

1. Ontdek alle soorten Facebook advertenties

Facebook heeft veel verschillende advertentie soorten. Al deze advertentiesoorten zijn gelinkt aan een doelstelling die u heeft. Wilt u bijvoorbeeld meer likes voor uw Facebook pagina? Dan is het verstandig om te kiezen voor een ‘like advertentie’. Wilt u graag meer bezoekers op uw website? Dan kunt u beter kiezen voor een ‘click advertentie’. Alle advertentiesoorten zijn erop gericht om uw doelstelling te behalen: Ze worden vertoond aan mensen die waarschijnlijk de gewenste actie gaan uitvoeren en nodigen ook uit om een bepaalde actie uit te voeren. Zo heeft de ‘like advertentie’ en hele grote like button waarmee uw pagina direct geliked kan worden en nodigt de ‘click advertentie’ uit om op de advertentie te klikken.

2. Weet waaruit een Facebook advertentie bestaat

Een Facebook advertentie bestaat uit verschillende componenten en het is belangrijk dat u weet wat deze componenten zijn en hoe u deze kunt gebruiken. Hieronder ziet u alle componenten van een Facebook link advertentie.

  1. De advertentietekst. Deze tekst geeft vaak aan waarvoor de ad is bedoeld.
  2. De afbeelding. Misschien wel het belangrijkste element van de ad. Meer hierover in tip 3.
  3. De Koptekst. Deze tekst valt over het algemeen het eerste op van de teksten.
  4. Een linkbeschrijving. Hier kunt u meer informatie geven over onderliggende pagina.
  5. Een call-to-action. Hier kunt u degene die uw advertentie ziet aansporen om door te klikken en een actie uit te voeren.

3. Gebruik de juiste afbeeldingen

Zoals bij tip 2 beschreven is de afbeelding misschien wel het belangrijkste onderdeel van een goede Facebook advertentie. Deze foto valt het eerste op en moet uw doelgroep dus aanspreken. Bij het kiezen van afbeeldingen moet u altijd het volgende in uw achterhoofd houden:

  • Foto’s met mensen erop spreken vaak meer aan. Zeker als uw doelgroep zich kan identificeren met deze mensen.
  • Herkenbare foto’s spreken vaak meer aan. U weet als het goed is wat de interesses en dergelijke zijn van uw doelgroep. Zorg er dus voor dat u foto’s gebruikt die passen bij uw dienst en deze interesses.
  • Gebruik uw lokale kracht! Gebruik dus vooral foto’s uit de omgeving van uw klant, zo zullen deze eerder opvallen.

4. Kies voor de juiste propositie

Facebook advertising leent zich misschien niet direct voor elk product, maar op welke manier kan u er dan voor zorgen dat u toch succes haalt met uw Facebook advertentie? Door de juiste propositie te kiezen voor uw Facebook advertentie! Dingen die vaak goed werken via Facebook zijn:

  • Dingen kunnen winnen. U kent vast wel de like en deel acties. Deze zijn vaak zeer populair!
  • Zeer specifieke proposities voor een specifieke doelgroep. Omdat er zo gericht getarged kan worden op interesses, kunt u zeer specifieke proposities opstellen voor een doelgroep met een specifieke interesse.
  • Het aankondigen van een evenement. Omdat u zeer specifiek op locatie en interesse kunt aansturen via Facebook. Kunt u ook zeer specifiek uw advertenties richten op mensen die een evenement leuk zouden kunnen vinden. Gebruik Facebook advertising dus ook om mensen fysiek naar uw winkel te krijgen!

5. Gebruik de juiste teksten

Ook de teksten in uw Facebook advertentie zijn natuurlijk van groot belang. Omdat u met Facebook advertising zeer gericht kunt adverteren, kunt u dus ook zeer gericht de ontvanger van uw advertentie aanspreken.

Stel u richt uw advertentie op jongeren in de buurt van Barneveld die interesse hebben in sport. Wat is dan een betere tekst dan onderstaande:

Ben jij rond de 20 jaar, woon je in Barneveld en hou je van sport? Kom dan komend weekend naar dit leuke sportevenement!

Segmenteer uw doelgroep dus goed en spreek elk segment zo specifiek mogelijk aan!

Hulp nodig?

Heeft u hulp nodig bij het inzetten van effectieve Facebook advertenties? BDUmedia helpt u graag! Neem direct contact op voor meer informatie.

 

Wilfred is Coördinator Online bij BDUmedia. Hij houdt zich o.a. bezig met het doorontwikkelen van het online portfolio. Specialist in: SEA (Google Adwords), SEO en contentmarketing.