Chat with us, powered by LiveChat

3 tips om het effect van uw marketinguitingen te meten

De maand augustus is weer voorbij en dat betekent voor veel bedrijven dat er na een verdiende vakantie weer flink aan de gang wordt gegaan. Nieuwe processen worden gestart, oude zaken worden weer opgepakt en natuurlijk is het ook dé tijd om weer eens goed na te gaan denken over marketing.

Voor veel ondernemers blijft het lastig om te kiezen voor de juiste uitingen via het juiste kanaal. Dat is volkomen logisch aangezien er zoveel keuze is. BDUmedia helpt u graag met het geven van een aantal tips. Om u na de zomer goed op weg te helpen delen wij in deze blogpost verschillende mogelijkheden voor u om het effect van uw marketinguitingen goed te kunnen meten. Voor online marketing zijn er ondertussen erg veel mogelijkheden, maar ook voor offline marketing is het belangrijk om inzicht te krijgen uit het effect van uw marketing inspanningen.

Na het lezen van deze blogpost heeft u hopelijk weer nieuwe inspiratie voor uw nieuwe marketingcampagne, waarvan het effect goed door te meten is!

1.Bekijk de statistieken van uw website
Tegenwoordig is het heel gemakkelijk om de statistieken van uw website te bekijken. Google Analytics biedt u hier inzicht in. Het installeren van Google Analytics kan gebeuren door de persoon die uw website heeft gemaakt of door iemand in uw omgeving die handig is met computers.

Voor veel ondernemers lijkt het gebruik van Google Analytics op een heel moeilijk karwei, maar niets is minder waar. Om het effect van uw campagnes te kunnen zien, hoeft u alleen maar in te loggen op uw account. Vervolgens ziet u direct op de eerste pagina de bezoekersaantallen van de afgelopen maand terug. Ziet u pieken in uw website bezoek op het moment dat uw marketinguitingen zichtbaar waren? Dan heeft u in elk geval een goed beeld van wat het effect van uw campagne geweest zal zijn op uw website bezoek.

2. Ga in gesprek met de klant
Voor sommige ondernemers klinkt het misschien als de meest logische zaak van de wereld, maar niet alle ondernemers zijn hier mee bezig. Heeft u wel eens aan uw klant gevraagd hoe zij erbij kwamen om naar u toe te komen? Wellicht heeft u een grote groep vaste klanten, maar u zult ook vaak zat mensen tegenkomen die u nog nooit heeft gezien. Vragen als: ‘Hoe heeft u ons gevonden?’ Of, ‘Mag ik vragen hoe u van deze actie heeft gehoord?’, zijn voor een klant een kleine moeite om te beantwoorden en voor u een grote schat aan informatie. De kanalen die namelijk het meest genoemd worden door klanten die ook daadwerkelijk in uw winkel komen, zijn blijkbaar zeer effectief in het aanspreken van uw klantengroep.

3. Maak uw campagnes zelf meetbaar
Vindt u het raar of een drempel om uw klanten te vragen waar ze u van kennen? Dan zijn er ook nog vele andere manieren om uw kanalen meetbaar te maken. Wat dacht u bijvoorbeeld van het plaatsen van een kortingscoupon in de krant? Of een korting wanneer iemand in uw winkel laat zien dat zij uw Facebook pagina hebben geliked of lid zijn geworden van uw email-nieuwsbrief? Op deze manier zorg je ervoor dat klanten zelf komen vertellen waar ze u van kennen of wanneer ze van u hebben gehoord.

Start met uw campagnes meten
Heeft u al ideeën over hoe u nog beter uw marketing effect gaat doormeten? Of wilt u graag eens advies over hoe u dit het beste kunt doen? BDUmedia denkt graag met u mee, zowel over uw online- als uw offline marketing uitingen. Wij komen graag eens vrijblijvend bij u langs, neem direct contact op!

Wilfred is marketing manager bij BDUmedia en samen met het marketing team dagelijks bezig om het productportfolio en onze eigen mediamerken te blijven ontwikkelen.