Chat with us, powered by LiveChat

2. Waaruit bestaat een zoekresultaat in Google?

U ziet ze misschien wel dagelijks, de resultaten pagina’s van Google. Hierin staan allerlei relevante links voor de zoekopdracht die u heeft ingevuld. Misschien is het u wel eens opgevallen dat zoekresultaten van elkaar verschillen. De ene heeft een wervende tekst, terwijl bij de andere de tekst die op de achterliggende website ligt te lezen valt. In dit artikel gaan we in op waar een zoekresultaat in Google uit bestaat.

Hierboven ziet u twee resultaten die tevoorschijn komen wanneer ik zoek op ‘Stukadoor Barneveld’. Beide zoekresultaten zijn relevant genoeg voor mijn zoekterm om op de eerste pagina van Google vertoond te worden. Toch zien we in beide zoekresultaten significante verschillen die u misschien niet direct opvallen, maar onderbewust toch het één en ander teweeg brengen.

Metatitel
Google hecht veel waarde aan de titel die wordt opgegeven voor de zoekmachine. In technische termen wordt de blauwe titel die te zien is in Google, de Metatitel genoemd. Het is erg belangrijk dat u een goede metatitel opgeeft voor uw website pagina’s omdat Google deze erg hoog waardeert. Schrijft u bijvoorbeeld een pagina over ‘Stukadoors in Barneveld’ en wilt u graag dat uw pagina goed vindbaar is op deze termen? Zorg er dan voor dat de woorden ‘stukadoor’ en ‘barneveld’ terug te zien zijn in uw titel! Zoals hierboven te zien is doen beide partijen dit goed en zij scoren dan ook hoog in Google op deze zoekterm.

Wat wel opvalt is dat het eerste zoekresultaat een titel heeft die niet volledig op de regel past. Google wil graag dat uw titel zo kort en bondig mogelijk beschrijft wat er op onderliggende pagina te zien is en kapt een te lange titel dus af. De titel van het eerste zoekresultaat ziet er niet alleen minder netjes uit, hij is ook minder to-the-point dan het tweede zoekresultaat. Wees dus kort en bondig met uw titel, maar gebruik hierin wel alle belangrijke zoektermen!

Link tekst
De link tekst is de groen tekst onder de blauwe pagina titel. Hierin is te zien op welke pagina een zoeker uitkomt wanneer hij / zij doorklikt. In het bovenste zoekresultaat zien we dat de onderliggende pagina de homepagina is, terwijl in het tweede zoekresultaat te zien is dat we op de pagina onder bedrijvengids terecht komen die gaat over stukadoors.

Om deze linktekst netjes te houden is het gebruik van breadcrumbs noodzakelijk. Breadcrumbs zijn stukjes code die aan Google doorgeven onder welke pagina’s een pagina in de zoekresultaten valt. Zo krijgt de bezoeker ook een duidelijk beeld op welke plaats hij precies terecht gaat komen op uw website.

Beschrijving
In de beschrijving van de link wil Google graag dat u wat meer achtergrond informatie geeft over de onderliggende pagina, maar dit is ook een goede mogelijkheid om uw bezoeker over te halen om juist op uw link te klikken!

In bovenstaande zoekresultaten zien we dat er in het eerste zoekresultaat geen specifieke beschrijving is opgegeven. In dit geval vertoond Google de eerste paar regels van de onderliggende pagina als beschrijving in het zoekresultaat.

Het tweede zoekresultaat heeft wel een specifieke beschrijving toegevoegd aan de pagina. Doordat hier de woorden ‘stukadoor’ en ‘barneveld’ weer in terugkomen, worden deze woorden dikgedrukt. Op deze manier valt het zoekresultaat meer op. Daarnaast is er bij het tweede zoekresultaat gekozen voor een wervende beschrijving. Zo geven zij aan waar de link naartoe verwijst en vermelden daarbij direct een zogeheten call-to-action: Een oproep om tot actie over te gaan. In dit geval is de actie het vinden van een stukadoorsbedrijf in Barneveld.

Conclusie
Een zoekresultaat in Google bestaat dus uit de Metatitel, een beschrijving en een linktekst. Wanneer u ervoor zorgt dat al deze onderdelen passen bij een relevante zoekterm, dan is de kans groot dat u beter zult gaan scoren in Google. Wanneer u daarnaast ook nog eens een call-to-action verwerkt in uw beschrijving dan weet u zeker dat u opvalt tussen de concurrentie.

Wilt u meer weten over het gebruik van metadata en hoe u beter kunt scoren in Google? BDUmedia, uw partner om lokaal beter zichtbaar en vindbaar te worden!

 

Wilfred is marketing manager bij BDUmedia en samen met het marketing team dagelijks bezig om het productportfolio en onze eigen mediamerken te blijven ontwikkelen.