Chat with us, powered by LiveChat

1. Hoe ziet een lokale zoekresultatenpagina eruit in Google?

De onderstaande afbeelding komt u hoogstwaarschijnlijk wel bekend voor. Het is de resultatenpagina van Google wanneer er wordt gezocht met een lokale zoekterm. Ondanks dat veel mensen deze pagina al vele malen hebben gezien, zijn er nog steeds veel die niet precies weten uit welke delen deze pagina precies bestaat. Wat zijn de zoekresultaten bovenaan? En wat houdt het kaartje eigenlijk in? In dit artikel leest u alles over de opbouw van de lokale Google zoekresultaten pagina!

  1. Google Adwords resultaten

De vakken waar een 1 in staat, zijn de Google Adwords resultaten. Google Adwords is de dienst van Google die het mogelijk maakt om posities van zoekresultaten als het ware te kopen. Dit werkt als volgt:

  1. U maakt een account aan op Google Adwords en geeft uw betaalgegevens door.
  2. U maakt een campagne aan, gericht op voor u relevante zoekwoorden en locaties.
  3. U maakt een advertentie op. Deze ziet eruit als een zoekresultaat zoals deze te zien is in de vakken waar een 1 in staat. Hierin kunt u uw eigen teksten dus plaatsen.
  4. U beslist hoeveel een klik op uw advertentie bij een bepaald zoekwoord waard is.
  5. Uw advertentie wordt vertoond op de posities in de vakken waar een 1 in staat en u betaalt wanneer er op uw zoekresultaat wordt geklikt.

Op deze manier hoeft u niet perse uw website te optimaliseren voor Google. Door Google te betalen kunt u als het ware uw hoge positie in Google inkopen. Omdat u alleen betaalt per click, geeft u uw marketingbudget zeer gericht uit wanneer u gebruik maakt van Google Adwords.

  1. Google Mijn Bedrijf

Google heeft als doelstelling om de gebruikers van de zoekmachine zo relevant mogelijke informatie te vertonen. Om deze doelstelling te behalen heeft Google Mijn Bedrijf gestart. In mijn bedrijf kunt u aangeven dat u een bedrijf heeft, binnen welke branche deze actief is en waar uw bedrijf zich bevindt. Wanneer iemand vervolgens zoekt op de plaatsnaam van uw bedrijf en een omschrijving van uw bedrijf, dan is deze direct zichtbaar op de kaart. In de afbeelding is er bijvoorbeeld gezocht op ‘Stukadoor Barneveld’ en in het kaartje zie ik alle stukadoors in de omgeving Barneveld die zich hebben aangemeld bij Google Mijn Bedrijf. Meer weten over het instellen van Google Mijn Bedrijf? Lees dan het 4e artikel in deze blogserie.

  1. Organische zoekresultaten

Organische zoekresultaten zijn de onbetaalde zoekresultaten in Google. In principe volgt Google ook hier weer haar eigen kernwaarde: Het meest relevante zoekresultaat voor de gebruikte zoekterm zou bovenaan moeten staan. Er zijn verschillende dingen die ervoor zorgen dat uw website hoger wordt vertoond in de organische zoekresultaten, dit wordt zoekmachine optimalisatie genoemd. Lees hierover meer in artikel 3!

Hoe goed bent u vindbaar?

Het is mogelijk om met uw bedrijf in de vakken 2 en 3 te staan, zonder dat u hiervoor hoeft te betalen. Het is dan echter wel van belang dat u ervoor zorgt dat uw website goed toegankelijk is voor Google en dat u zich heeft aangemeld voor Google Mijn Bedrijf. Staat uw bedrijf nog niet tussen de eerste lokale zoekresultaten? Dan is het zeker slim om actie te ondernemen! Wilt u meer informatie of hulp, dan kunt u altijd terecht bij BDUmedia.

Wilfred is marketing manager bij BDUmedia en samen met het marketing team dagelijks bezig om het productportfolio en onze eigen mediamerken te blijven ontwikkelen.