Chat with us, powered by LiveChat

Lokaal zichtbaar zijn met je onderneming? Zo doe je dat!

In een tijd dat zelfs grote retailers als Halfords en Schoenenreus omvallen en het rond V&D erg onrustig is, is lokale marketing voor retailers belangrijker dan ooit. Toch besteden veel ondernemers daar maar weinig aandacht aan. En dat terwijl er lokaal en regionaal zoveel te winnen is!

In deze blog leg ik uit hoe je als lokale ondernemer tot een juiste ‘marketingcocktail’ kan komen om daarmee effectief je lokale doelgroep te bereiken en uiteindelijk omzet te verhogen.

Het was ooit zo simpel

Tot een jaar of tien geleden was lokale marketing erg overzichtelijk. De (huis-aan-huis)krant of een folder was hét platform om je producten of diensten onder de aandacht van de klant te brengen. Simpel, maar doeltreffend.

Een volle gereedschapskist

Maar vanaf 2007 begon (mobiel) internet aan een indrukwekkende opmars. Mede dankzij de smartphone en tablet is er een kist vol nieuw gereedschap bijgekomen om lokaal de juiste doelgroep te bereiken. Technologie is toegankelijker dan ooit, ook voor de lokale ondernemer. Denk aan:

  • Zoekmachine marketing
  • Google Adwords
  • Doelgerichte display bannering
  • E-mailmarketing
  • Social media als Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest, Youtube, etc.
  • Videocommercials

 

Goed nieuws voor de plaatselijke ondernemer, zou je zeggen. Maar de realiteit is anders.

Veel lokale ondernemers ontbreekt het aan tijd en marketingkennis. Door de vele mogelijkheden zien ondernemers door de bomen het bos niet meer. Ze doen lukraak een greep uit de gereedschapskist. Het gevolg: ze slaan de plank mis en er gaat onnodig communicatiebudget verloren. Vooral doordat een goede balans tussen online en offline zichtbaarheid en vindbaarheid ontbreekt.

Ken jij je klanten?

De samenstelling van een juiste marketingcocktail is afhankelijk van je klant. Hoe bereidt die zich voor op een aankoop en waar doet hij zijn aankoop? Online of in de traditionele winkel? Of wordt juist een combinatie van online en offline kanalen gebruikt? Eén ding is zeker; als lokale ondernemer kun je de online kanalen echt niet meer links laten liggen. Het aanbieden van het juiste product op het juiste moment via het juiste kanaal. Dat is de uitdaging!

De cijfers in beeld

De verschillen tussen generaties en doelgroepen zijn levensgroot. Waar de één shopt met de smartphone in de hand, gebruikt de ander nog de papieren telefoongids om de juiste winkel te vinden. Hoe lastig dat ook voor je is als ondernemer; je moet er wel op inspelen. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat de meeste consumenten zowel offline als online bronnen gebruiken voor oriëntatie en aankoop.

Deze cijfers tonen aan dat in de oriëntatiefase de online en offline kanalen in veel gevallen door elkaar heen worden gebruikt. Mensen worden in hun oriëntatiefase zowel door online als offline kanalen beïnvloedt.

Bijna tweederde van de consumenten die zich hoofdzakelijk offline oriënteren koopt in de fysieke winkel. Bijna een derde van deze groep shopt uiteindelijk toch online.

In 2014 is in Nederland al ruim een vijfde van alle aankopen via online kanalen gerealiseerd. De verwachting is dat dit aantal ook in 2015 weer door zal groeien.

Ruim de helft van de consumenten die zich hoofdzakelijk online oriënteren doen hun aankoop uiteindelijk ook online. De overige 40% koopt na online oriëntatie in een fysieke winkel.

De juiste marketingcocktail

De conclusie van deze cijfers? Online kanalen zijn niet meer weg te denken, maar ook offline is nog springlevend. Contactmomenten springen van offline naar online en weer terug. Succesvolle lokale marketing is dan ook een mix van web en print. Het is van levensbelang om net als de consument op meerdere borden te schaken. Op die manier ben je optimaal vindbaar en zichtbaar en bereik je de meeste (potentiële) klanten. Essentieel voor een hogere lokale omzet. Benieuwd naar welke marketingcocktail het beste bij jouw doelstellingen past? Wij adviseren je graag.

In het volgende blog gaan we dieper in op hoe je als (kleine) lokale ondernemer effectief online marketing in kan zetten. Sterke online marketing is namelijk voor iedere ondernemer haalbaar.

Wil je op de hoogte blijven van onze blog? Laat je e-mailadres op deze pagina achter en je ontvangt alle updates.

Lokaal & Doelgericht is hét marketingplatform voor lokale ondernemers. In dit blog delen onze teamleden regelmatig hun visie en kennis.

Bronnen: Google Consumenten Barometer (2014), Thuiswinkel monitor (2014)

Wilfred is marketing manager bij BDUmedia en samen met het marketing team dagelijks bezig om het productportfolio en onze eigen mediamerken te blijven ontwikkelen.